لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

حزب جمعیت خصوصیات تیم انتخاباتی را که از آن حمایت خواهد کرد مشخص نمود


شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید، این حزب در انتخابات آینده ریاست جمهوری از اشخاص و افراد نه بلکه از تیمی حمایت خواهد کرد که در برنامه‌اش منافع کشور و ارزش‌های جهاد تضمین شده باشد.

سید ابراهیم عماد رئیس شورای رهبری این حزب روز یکشنبه در یک نشست خبری که از سوی شورای رهبری و شورای اجرائیوی جمعیت در کابل برگزار شده بود گفت، از نامزدانی که سال‌های سال به خاطر منافع شخصی‌شان معامله کرده‌اند، حمایت صورت نخواهد گرفت.

وی گفت:

"در جمعیت اسلامی برخی افراد تا حال به خاطر منافع شخصی‌شان به کمپاین‌های مختلف رفتند، آنان حمایت ما را ندارند، تمام اعضای جمعیت در حال حاضر در حال مذاکره‌اند تا به کدام تیم انتخاباتی شامل شوند."

به گفته وی، آنان از کاندیدای حمایت خواهند کرد تا برنامه ملی داشته باشد و در برنامه‌اش ارزش‌های جهاد تضمین شده باشد.

عماد می‌گوید، مهم نیست که این کاندیدا از جمعیت باشد یا نه اما به گفته وی، کاندیدای که برنامۀ ملی داشته باشد را با رأی میلیونی به پیروزی خواهند رساند.

برخی اعضای این حزب هم‌چنان گفتند، از این پس اجازه نخواهند داد تا برخی اعضای جمعیت از این حزب استفاده شخصی کنند.

این در حالیست که پیش از این جمعیت اسلامی به رهبری صلاح الدین ربانی گفته است، در انتخابات پیش رو از عبدالله عبدالله حمایت خواهند کرد.

از سوی هم محمد یونس قانونی از اعضای دیگر این حزب، پیش از این با تیم انتخاباتی محمد حنیف اتمر پیوسته‌است.

تلاش کردیم در این باره نظر شورای رهبری جمعیت اسلامی به رهبری صلاح الدین ربانی را داشته باشیم اما کسی از این آدرس در این باره ابراز نظر نکرد.

در همین حال برخی کارشناسان سیاسی می‌گویند، نارضایتی‌های برخی اعضای جمعیت اسلامی پس از مرگ برهان الدین ربانی، یکی از دلایل انشعاب این حزب می‌باشد.

کبیر رنجبر یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی می‌گوید، پس از مرگ برهان الدین ربانی شماری از اعضای جمعیت پسر او را سرپرست این حزب تعیین کردند که این کار باعث شد تا نارضایتی‌های در جمعیت به میان بیاید.

آرشیف، کبیر رنجبر کارشناس مسایل سیاسی
آرشیف، کبیر رنجبر کارشناس مسایل سیاسی

وی گفت:

"یک تعدادی از شخصت‌ها به گونه جداگانه ادعا داشتند تا در رأس جمعیت قرار بگیرند که یک تعداد‌ شان دعا کردند و صلاح الدین ربانی را سرپرست جمعیت ساختند، در همین وقتی که ربانی تعیین شد یک بخش جمعیت انشعاب کرد که آقای عماد در رأس‌شان بود و گفتند نمی‌شود که جمعیت میراثی باشد."

آقای رنجبر هم‌چنان می‌گوید، پیش از مرگ برهان الدین ربانی رهبر و مؤسس جمعیت اسلامی نیز برخی اعضای این حزب به فعالیت‌های جداگانه سیاسی پرداختند.

به گفته وی، محمد یونس قانونی از جمله کسانی بود که پیش از این با جدا شدن از جمعیت، حزب دیگری را به نام افغانستان نوین تشکیل داد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG