لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۲

اسوشیتد پرس: عجلۀ زلمی خلیل‌زاد در رابطه به صلح از مأیوسی ترمپ سرچشمه می‌گیرد


آرشیف/ دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
آرشیف/ دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ امریکا برای صلح افغانستان برای رسیدن به یک توافق صلح عجله دارد.

نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان از آغاز کارش به این‌طرف تا حال چند بار با نماینده‌گان طالبان ملاقات و گفتگو کرده است.

خلیل‌زاد خواست اصلی طالبان را که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است پذیرفته است و طالبان در بدل به وی اطمینان داده اند که در صورت آمدن صلح از خاک افغانستان بر ضد امریکا و کدام کشور دیگر استفاده نخواهد شد و به گروه‌های تروریستی اجازۀ فعالیت در افغانستان داده نخواهد شد.

آژانس خبری اسوشیتد پرس می‌گوید، عجلۀ زلمی خلیل‌زاد در رابطه با ختم جنگی که نقصان بزرگ مالی و جانی به امریکا دربر داشته است از مأیوسی رئیس جمهور ترمپ سرچشمه می‌گیرد.

نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان
نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان

شماری از تحلیگران به این باورند که خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان فشارها بر حکومت افغانستان را که ضعیف تلقی می‌شود و فساد هم در ادارات آن گسترده است، بیشتر خواهد ساخت و حتی منتج به جنگ‌های بیشتر خواهد شد.

زلمی خلیل‌زاد برای رسیدن به صلح نه‌تنها با طالبان صحبت می‌کند، بلکه گفتگوهای را با مقامات پاکستانی که حامی طالبان اند نیز انجام می‌دهد.

وی اخیراً صحبت‌های ۵ روزه با مقامات پاکستانی در اسلام‌آباد داشت.

جزئیات یک توافق صلح به طور دقیق معلوم نیست، ولی خلیل‌زاد گفته است امریکا به حقوق زنان، حاکمیت قانون و آزادی بیان متعهد است، ولی به‌گفته وی روی این مسایل افغان‌ها خود تصمیم می‌گیرند.

رئیس جمهور افغانستان و حکومتش که تا حدی زیاد از این گفتگوها دور مانده است، مخالف یک توافق صلح عجولانه بوده و به گفته خودش صلح با تدبیر می‌خواهد.

افغان‌ها از توافق صلح استقبال می‌کنند که ثبات در آن تأمین شود، ولی از خروج ناگهانی نیروهای امریکایی نگرانی دارند که مبادا بار دیگر افغانستان با جنگ‌های داخلی دست و گریبان شود.

آژانس خبری اسوشیتد پرس در پاسخ به این سؤال که آیا صلح در افغانستان ممکن است می‌نویسد، با وجود آن که امریکا و طالبان می‌گویند در مذاکرات‌شان پیشرفت شده، ولی هنوز هم توافق صورت نگرفته است.

  • این هم معلوم نیست که آیا طالبان چنانچه با امریکا وعده کرده اند، علیه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کنند یا می‌توانند کنند؟
XS
SM
MD
LG