لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

کمیسیون‌های روابط بین‌الملل شورای ملی در مورد نشست مسکو نظریات متفاوت دارند!


تعمیر کرملین مسکو
تعمیر کرملین مسکو

کمیسیون‌های روابط بین‌الملل هر دو مجلس شورای ملی افغانستان در مورد نشست مسکو نظریات متفاوت دارند.

مسکو امروز سه شنبه میزبان نشست دو روزه در مورد صلح افغانستان است.

داوود کلکانی معاون کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه روز سه شنبه «۱۶ دلو ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی هرچند این نشست را گامی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی خواند، اما روی موقف مشترک حکومت و سیاسون در مورد صلح تأکید نمود.

داوود کلکانی معاون کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه
داوود کلکانی معاون کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه

او افزود:

"نشست مسکو می‌تواند یگ گام برای مذاکرات بین‌الافغانی باشد، اما باید سیاسیون و حکومت افغانستان در قبال آورد صلح موضع مشترک داشته باشند."

آقای کلکانی افزود که عدم حضور نماینده‌های حکومت در چنین نشست‌ها نظام را به حاشیه می‌راند.

این در حالیست که نیویارک تایمز در مطلب تحلیلی‌اش این نشست را عامل ضعیف شدن حکومت دانسته، چون به باور این روزنامه حکومت افغانستان در مذاکرات صلح به حاشیه رانده شده‌است.

سفارت روسیه در کابل گفته است که این نشست به آنان مربوط نشده، بلکه از سوی خود افغان‌ها راه اندازی شده‌است.

غلام محمد جلال، از برگزار کننده‌های این نشست گفت حدود ۴۰ تن از سیاستمداران و نماینده‌های احزاب سیاسی افغانستان و یک هیئت ده نفری طالبان در نشست مسکو به روز‌های سه‌ شنبه و چهارشنبه روی روند صلح بحث خواهند کرد.

برخی از چهره‌ها از جمله حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، محمد حنیف اتمر، محمد محقق، عطا محمد نور، محمد یونس قانونی، اسماعیل خان، حکمت خلیل کرزی و عبدالهادی ارغندیوال در این نشست اشتراک دارند.

دفتر حامد کرزی اعلامیۀ اشتراک کننده‌های نشست مسکو را منتشر کرده که در آن آمده‌است، این نشست گام نخستین برای آغاز گفتگو‌های بین‌الافغانی خواهد بود.

اما فوزیه سادات منشی کمیسیون روابط بین‌الملل مشرانو جرگه روی حضور نماینده حکومت در هر نشست صلح تأکید نموده می‌گوید، بدون حضور حکومت این چنین نشست‌ها هیچ جای را نمی‌گیرد.

لوگوی مشرانو جرگه افغانستان
لوگوی مشرانو جرگه افغانستان

​او افزود:

"به نظر من این چنین مذاکرات به گونه شخصی نمی‌تواند کار اساسی را برای صلح انجام دهد چون هر کدام سهم خود را خواهند خواست و در مورد منافع شخصی خود شان صحبت خواهند کرد."

حکومت افغانستان این نشست را به انتقاد گرفته گفته است، تلاش‌های صلح که در آن حکومت افغانستان حضور نداشته باشد با روند صلح کمک نکرده و نه هم در آن اشتراک می‌کند.

در این زمینه عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان به روز دوشنبه در یک نشست در کابل از تمامی احزاب سیاسی و جامعۀ مدنی خواست که در پیوند به پروسۀ صلح به گونۀ متحدانه عمل کنند.

طالبان پیش از این در ماه نوامبر سال گذشته بنابر دعوت وزارت خارجۀ روسیه در یک نشست مسکو اشتراک کرده بودند، اما این بار نشست مسکو را یک دیدار بین‌‌الافغانی گفته است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG