لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

خواست وزارت سرحدات اقوام و قبایل از جامعه جهانی در پیوند به قتل ارمان لونی!


ارمان لونی با خواهرش
ارمان لونی با خواهرش

وزارت سرحدات اقوام و قبایل از جامعه جهانی می خواهد تا قتل ارمان لونی را از راه حقوقی بررسی کند.

وزارت سرحدات اقوام و قبایل در پیوند به قتل ارمان لونی محتاطانه دیدگاه‌اش را مطرح میکند و می‌گوید، نمی‌خواهند در مسایل داخلی یک کشور خارجی مداخله کنند، اما جامعه جهانی باید قتل ارمان لونی را از راه حقوقی بررسی کند.

عبدالوحید خاوری سخنگوی این وزارت روز سه شنبه «۱۶ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که قتل این پیرو عدم تشدد گرایی، آنان را غمگین ساخته است.

لوگوی وزارت سرحدات اقوام و قبایل
لوگوی وزارت سرحدات اقوام و قبایل

او افزود:

"شهادت وی بسیار دردناک است، وزارت ما از این خبر بسیار غمگین است از این چنین رخ‌دادها باید جلوگیری شود، ما در مسایل داخلی کشورهای همسایه مداخله نمی‌کنیم، اما جامعه جهانی این موضوع را از نظر حقوقی بررسی کند و به حقوق پشتون‌ها و بلوچ‌ها توجه کند."

این نگرانی ها از سوی وزارت سرحدات اقوام و قبایل در حالی مطرح می گردد که سازمان مدنی حقوق در پاکستان در پیوند به قتل ارمان لونی خواستار راه اندازی تظاهرات شده و در پیوند به قتل او تظاهرات گستردۀ نیز اکنون راه اندازی شده‌است.

کابل و شماری زیادی از ولایات دیگر افغانستان از دو روز بدینسو شاهد راه اندازی تظاهرات بوده و به شمول کابل، در شماری از ولایات نمازهای جنازه غیابی برای ارمان لونی را نیز برپا کرده‌اند.

این عضو پیشگام جنبش تحفظ پشتون ها شامگاه روز شنبه هفته روان در منطقه لورلایی بلوچستان به قتل رسید.

منظور پشتین رئیس این جنبش بر پولیس پاکستان در پیوند به قتل او اتهام وارد میکند و گفته است که با ارمان لونی از خشونت کار گرفته شده و او را به گونه بی رحمانه به قتل رسانیده است.

این نخستین عضو حامی و پشتیبان جنبش تحفظ پشتون ها نیست که به قتل رسانده میشود بلکه پیش از این به شمول مشال خان، طاهر داور و نقیب الله مسید شماری از جوانان از این بهر در پاکستان به قتل رسیده اند.

در این میان، یوسف صابر رئیس کمیسیون امور اقوام، قبایل و کوچی‌ها میگوید به قتل رساندن بی رحمانه ارمان لونی را به شدت نکوهش میکنند و این عمل را ظلم بزرگ در برابر پشتون‌های خیبر پشتونخواه میخوانند.

او افزود:

"پاکستان پیوسته در برابر این مردم بسیار اقدامات ظالمانه انجام داده است، این مردم از بهر حق شان برخاسته اند، این حق آنان است آنان هیچگاه تفنگ نه برداشته اند تنها می خواهند تا از راه مبارزه صلح آمیز صدای شان را بخاطر حق شان به جهانیان برسانند، اما بدبختانه در برابر آنان از خشونت کار گرفته می‌شود این تنها ارمان نبوده که کشته می شود پیش از این صدها تن دیگر بگونه بی رحمانه کشته شده اند ما قتل او را به شدت نکوهش می‌کنیم."

ارمان لونی عضو جنبش به رهبری منظور پشتین و برادر ورانگی لونی که یک عضو دیگر این جنبش است بود.

ارمان لونی ۳۵ ساله استاد ادبیات پشتو در کالج بود و سه فرزند از او بجا مانده است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG