لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۱

سیگار هشدار داده که قوای هوایی افغان توانایی استفاده از طیارۀ بلک هاوک را ندارد


طیاره های بلک هاوک نیروهای هوایی افغان
طیاره های بلک هاوک نیروهای هوایی افغان

اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار هشدار داده که قوای هوایی افغانستان توانایی استفاده از طیاره‌های بلک هاوک را ندارد.

سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید، افغانستان با کمبود پیلوت‌ها و انجنیرهای روبه‌روست که بتوانند از طیاره‌های بلک هاوک امریکایی استفاده مؤثر کنند.

سیگار در گزارش تازه‌اش که به روز سه شنبه پنجم ماه فبروری نشر شد گفته است که فراهم کردن طیاره‌های بلک هاوک از سوی امریکا به افغانستان خطرناک ثابت خواهد شد، زیرا افغانستان نه برای پرواز این طیاره‌ها پیلوت دارد و نه هم انجنیران که بتوانند در صورت مشکل به آن رسیده‌گی کنند.

این هشدار از سوی ادارۀ سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در حالی مطرح شده که موضوع احتمال خروج نیرو های امریکایی از افغانستان در این اواخر داغ شده است.

ایالات متحده امریکا گفته است که تا سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۵۹ طیاره بلک هاوک را به نیرو های هوایی افغانستان می‌سپارد که از آن جمع تا کنون ۱۶ فروند آن به دسترس اردوی افغانستان قرار گرفته است.

یکی از طیاره‌های بلک هاوک که به افغانستان تسلیم شده‌است
یکی از طیاره‌های بلک هاوک که به افغانستان تسلیم شده‌است

اما سیگار یا دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش تازۀ خود از امریکا خواسته است تا برای پیلوت‌های افغان نه‌تنها استفاده از طیاره‌های بلک هاوک را آموزش دهد، بلکه به این پیلوت‌ها زبان انگلیسی نیز تدریس شود.

در حال حاضر مسئولیت ترمیم و نگهداری طیاره‌های بلک هاوک که به نیرو های هوایی افغانستان سپرده شده، مربوط به خارجی‌ها است.

سیگار گفته است، در صورتیکه طیاره‌های بلک هاوک بدون آموزش به نیرو های هوایی افغانستان سپرده شود، به مثابه هدر رفتن پول‌های مالیه دهنده‌گان امریکایی خواهد بود.

  • خواستیم در این مورد نظر نیرو های هوایی افغانستان را بپرسیم، اما با وجود تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

قرار است طیاره‌های بلک هاوک امریکایی جاگزین هلیکوپترهای روسی شود که در حال حاضر قوای هوایی افغانستان در مبارزه با شورشیان مسلح از آن استفاده می‌کند.

قرار است طیاره‌های بلک هاوک امریکایی جاگزین هلیکوپترهای روسی شود.

خبرگزاری رویترز در دسمبر ۲۰۱۸ میلادی گزارش داد که ۴۷ فروند طیاره از نوع «M-17s» که از سوی نیرو های افغان استفاده می‌شوند همه با مشکل فنی روبه‌رو اند.

در گزارش رویترز گفته شده که تشدید حملات هوایی نیرو های افغان در برابر شورشیان مسلح باعث شده تا قوای هوایی افغان بیشتر در مورد ترمیم طیاره‌ها چندان توجه جدی نکرده و این باعث نگرانی شده است.

XS
SM
MD
LG