لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

اتاق تجارت: کاهش تجارت میان کابل و اسلام‌آباد بیشتر به پاکستان ضرر رسانیده است


آرشیف/ سرحد تجارتی تورخم
آرشیف/ سرحد تجارتی تورخم

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که کاهش تجارت میان کابل و اسلام‌آباد بیشتر به جانب پاکستان ضرر رسانیده است.

در حالی که تجارت میان افغانستان و پاکستان سالانه حدود یک مبلیارد دالر کاهش یافته، اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که از این ناحیه بیشتر تاجران و تولید کننده‌گان پاکستان خساره دیده اند.

خان‌جان الکوزی معاون این اتاق می‌گوید که پاکستان در سال‌های گذشته به اصول تجارت و ترانزیت پابند نماند و به تاجران افغان بسیار ضرر رسانید.

خان‌جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع
خان‌جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع

​آقای الکوزی روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که حالا تاجران افغان ترجیح داده اند تا به جای پاکستان به بازار های دیگری منطقه روی آورند:

"هم تجار افغان و هم تاجران پاکستانی متضرر شدند، اما در پاکستان از یک طرف تاجران خساره دیدند و از سوی دیگر تولید کننده‌گان آرد، سمنت، سیخ گول، مواد خوراکه از جمله روغن، برای همه این تولید کننده‌گان مشکل ایجاد شد و ضرر دیدند."

روزنامه دی نیوز انترنشنل پاکستان به تازه‌گی در گزارش نوشته است که به علت سیاست نادرست حکومت پاکستان، اموال تجارتی آن کشور بازارش را در سال‌های اخیر در افغانستان از دست داده و این سبب چالش‌های جدی برای تاجران آن کشور شده است.

این روزنامه نوشته که حالا صادرات افغانستان به پاکستان بیشتر شده و طوری که محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور گفته بود در افغانستان کسی وابسته به تولیدات پاکستانی نمی‌باشد.

در سال‌های قبل اموال تجارتی پاکستان در افغانستان بازار پر رونق داشت حتی به‌گفته وزارت تجارت و صنعت افغانستان تجارت میان دو کشور به حدود ۲،۵ میلیارد دالر در سال می‌رسید و فیصدی عمدۀ آن را صادرات پاکستان به این کشور تشکیل می‌داد.

اما چندی پیش بانک مرکزی پاکستان اعلان کرد که صادرات پاکستان به افغانستان کاهش یافته است.

اما چندی پیش بانک مرکزی پاکستان اعلان کرد که صادرات پاکستان به افغانستان کاهش یافته است.

حالا اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز می‌گوید که این داد و ستد به حدود ۱،۳ میلیارد دالر در سال پائین آمده است.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنعت نیز می‌گوید که گسترش تجارت افغانستان با کشورهای منطقه از میزان تجارت با پاکستان بسیار کاسته است.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنعت
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنعت

او افزود:

"مطمئناً که پاکستان در سال‌های گذشته با سیاست‌های دوگانه در برابر تجارت و ترانزیت ما سکتور خصوصی ما را بسیار متضرر ساخت، با دریافت راه‌های بدیل حالا سکتور خصوصی ما از آن استفاده می‌کنند. حالا یک رقابت سالم به وجود آمده است، یعنی هر کشوری که سهولت بیشتر بدهد با آن تجارت بیشتر است، تلاش داریم با تمام همسایه‌ها بر اساس منافع مشترک داد و ستد تجارتی داشته باشیم."

وی می‌گوید، در حال حاضر افغانستان در داد و ستد تجارتی بر پاکستان اتکا ندارد، بلکه به بازارهای کشورهای منطقه دسترسی داشته و از راه چابهار و لاجورد حتی به بازارهای ترکیه، هند و اروپا دست یافته است.

به‌گفته آقای قوقندی صادرات افغانستان نیز به کشورهای مختلف از جمله عربستان، هند، پاکستان، چین، ایران، امارات متحده عربی و کشورهای آسیای میانه به گونه بی‌سابقه بیشتر شده است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG