لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۷

وزارت معارف افغانستان پالیسی تعلیم و تربیۀ دختران افغان را افتتاح کرد


آرشیف/ شاگردان مکاتب در هرات
آرشیف/ شاگردان مکاتب در هرات

وزارت معارف افغانستان پالیسی تعلیم و تربیه دختران افغان را افتتاح کرد.

وزارت معارف افغانستان در حالی پالیسی تعلیم و تربیۀ دختران را ساخته است که در حال حاضر ۳.۷ میلیون طفل از رفتن به مکتب محروم هستند که ۷۵ درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهد.

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف روز چهارشنبه «۱۷ دلو ۱۳۹۷» در نشستی به همین مناسبت گفت، بیشتر شدن زمینۀ دسترسی دختران به تعلیم و پائین آوردن سطح بی‌سوادی در کشور هدف این پالیسی است.

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف
میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف

او افزود:

"اهدافی را که ما در این پالیسی در نظر گرفتیم اینست که در همه جا موانع اجتماعی، فرهنگی، صنعتی، اقتصادی وجود دارد و این همه سبب شده تا دختران از رفتن به مکتب محروم شوند و باید به‌خاطر از بین بردن این موانع کار صورت گیرد تا برای دختران سهولت‌ها فراهم شود تا آنان به مکتب بروند."

این در حالیست که پیش از این یونیسف یا صندوق وجهی سازمان ملل برای اطفال گفته است که حدود دو میلیون دختر در افغانستان از رفتن به مکتب محروم هستند.

یونیسف می‌گوید، نبود مکاتب دخترانه و ناامنی‌ها دو عامل عمده است که سبب شده تا دختران افغان از رفتن به مکتب محروم شوند.

در عین حال وزارت معارف می‌گوید، جنگ و عنعنات اجتماعی جلو تعلیم دختران را گرفته، اما آنان تلاش می‌کنند تا در برنامه‌های محلی مکاتب برای شماری زیادی دختران زمینه تعلیم را فراهم کنند.

از سوی هم حنا آصفی وردک سفیر جوانان از سوی یونیسف یا صندوق وجهی سازمان ملل برای اطفال می‌گوید، دختران افغان به‌خاطر دسترسی به تعلیم مشکلات سختی را تحمل می‌کنند.

خانم آصفی می‌گوید، ایجاد پالیسی تا حدی مؤثر است، اما به‌گفته وی نیاز است تا در این زمینه کارهای بیشتری صورت گیرد.

او گفت:

"ان‌شاءالله بعد از این هر دختر به مکتب خواهد رفت، راه اندازی این پالیسی یک گام مهم و مؤثر بوده، اما نیاز است تا در این بخش تلاش‌های بیشتر صورت گیرد."

وزارت معارف می‌گوید، در سراسر افغانستان ۳۰ درصد معلمین را در مکاتب زنان تشکیل می‌دهد، اما تلاش‌ها بر این است که این رقم افزایش یابد و در کنار آن زمنیه‌های بهتر آموزش برای دختران فراهم گردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG