لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

​​عبدالسلام حنفی: سربازان امریکایی در افغانستان تا ماه اپریل ۵۰ درصد کاهش میآبند


​​مولوی عبدالسلام حنفی معاون دفتر طالبان در قطر
​​مولوی عبدالسلام حنفی معاون دفتر طالبان در قطر

هیئت مذاکره کنندۀ طالبان در جلسه مسکو می‌گوید، امریکایی‌ها توافق نموده اند که شمار سربازان‌شان را در افغانستان به نصف کاهش می‌دهند.

به‌گفته این هیئت، رقم سربازان امریکایی در افغانستان تا ماه اپریل ۵۰ درصد کاهش میآبد.

یک عضو تیم اعزامی طالبان به مسکو می‌گوید امریکا در مذاکرات با آن‌ها پذیرفته است که شمار سربازان‌اش‌ را از افغانستان خارج می‌کند.

مولوی عبدالسلام حنفی که معاون دفتر طالبان در قطر است روز چهارشنبه «۱۷ دلو ۱۳۹۷» در مسکو به خبرنگاران گفت، قرار است نصف سربازان امریکایی تا آخر ماه اپریل افغانستان را ترک کنند.

آقای حنفي افزود:

"امریکایی‌ها به ما گفتند که نصف سربازان‌شان از اول ماه فبروری تا ختم ماه اپریل افغانستان را ترک می‌کنند. گروه‌های تخنیکی با هم خواهند نشست و زمان خروج سربازان متباقی را هم تعیین می‌کنند و سربازان باقی مانده بر اساس یک جدول زمانی بیرون می‌شوند."

ولی این اظهارات آقای حنفی از سوی حکومت افغانستان یا امریکا تأیید نشده است.

ولی این اظهارات آقای حنفی از سوی حکومت افغانستان یا امریکا تأیید نشده است.

در حال حاضر ۱۴ هزار نیروی امریکایی در افغانستان مستقر اند.

بر اساس گزارش‌ها، رئیس جمهور ترمپ چندی پیش به پنتاگون دستور داد، پلان‌های را برای خروج نصف سربازان از افغانستان ترتیب کند، اما این گزارش‌ها نیز رسماً تأیید نشده اند.

از سوی دیگر محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان امروز در مسکو گفت، روی پلان خروج سربازان امریکایی از افغانستان بحث کرده اند.

محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی
محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی

او افزود:

"در اعلامیۀ مشترک باید تمام موضوعات به‌حیث یک پلان جامع جمع شوند. یک عنصر آن خروج سربازان خارجی است که بخش‌های دیگر پلان را تقویت می‌کنند و به‌حیث یک پلان جامع روی آن بحث شود."

این اظهارات در حالی ایراد شده که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان ماه گذشته با طالبان در قطر ملاقات نموده و روی راه‌های ایجاد صلح صحبت‌های داشت.

در این مذاکرات، ختم جنگ حدود ۱۷ ساله افغانستان و خروج نیروهای خارجی از این کشور مورد بحث قرار گرفت.

از سوی دیگر دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا دیروز در سخنرانی به اعضای کانگرس امریکا گفت، تلاش‌ها به هدف رسیدن به ثبات در افغانستان را شدت بخشیده اند.

وی تأکید کرد که با رسیدن به صلح در افغانستان نیروهایش را در این کشور کاهش می‌دهد.

در حالیکه شماری از مقامات اسبق حکومتی مشمول در یک هیئت افغان به ریاست حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان مشغول جلسه با طالبان در مسکو و صحبت روی صلح اند، رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی دیروز در مصاحبه روی رسیدن به یک صلح باعزت در افغانستان تأکید کرد.

قابل ذکر است که ریاست هیئت طالبان در جلسه مسکو را شیر محمد عباس ستانکزی به دوش دارد که امروز گفت، امریکا و قدرت‌های دیگر جهان باید پروسه صلح افغانستان را تضمین کنند.

XS
SM
MD
LG