لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۶

گروپ پارلمانی صدای مردم: طالبان خواست‌های دارند که برای مردم پذیرفتنی نیستند


نشست مسکو
نشست مسکو

گروپ پارلمانی صدای مردم می‌گوید، طالبان خواست‌های دارند که به هیچ صورت برای مردم پذیرفتنی نیستند.

گروپ پارلمانی صدای مردم می‌گوید صلحی باید در کشور پدید آید که هیچ طرف در آن زیان نبیند و دستآوردهای ۱۸ ساله نیز حفظ گردد.

نظیفه ذکی سخنگوی این گروپ روز پنجشنبه «۱۸ دلو ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت که طالبان خواست‌های را مطرح کرده اند که به هیچ صورت برای مردم پذیرفتنی نیستند.

او افزود:

"آن‌ها «طالبان» خواست‌های دارند که با پذیرش آن دستاوردهای ۱۸ سالۀ مردم و زحمات آنان دوباره صفر خواهند شد و همه چیز را دوباره باید ساخت و آغاز کرد که این را مردم نمی‌پذیرند، شماری از افراد خود این‌جا نبودند و هر طرف رفتند و هنگامیکه کشور آرام شد بازگشتند و حال از وطن پرستی سخن می‌زنند، اما کسانی‌که در کشور بودند متضررین اصلی آن‌ها استند و در مذاکرات باید خواست‌های آنان در نظر گرفته شود."

نظیفه ذکی سخنگوی گروپ پارلمانی صدای مردم
نظیفه ذکی سخنگوی گروپ پارلمانی صدای مردم

خانم ذکی هرچند خواستش را در این زمینه به گونه روشن مشخص نساخت، اما تأکید می‌ورزد که زنان افغان نباید از حق و حقوق‌شان بی‌بهره مانده و بار دیگر دُره زده شوند.

این نگرانی‌ها پس از آن مطرح می‌گردد که شماری از چهره‌های سیاسی در هفته روان دیدار و گفتگوهای با نماینده‌گان طالبان در نشست مسکو داشتند.

در این نشست، بیشتر به چگونگی پایان جنگ و آغاز گفتگوهای صلح خواست‌های مطرح شده‌است.

آنچه هر دو طرف گفتگو کننده اکنون نتایج این بحث‌ها را امیدوار کننده می‌خوانند.

از سوی دیگر، فوزیه کوفی رئیس کمیسیون امور زنان ولسی جرگه که در نشست مسکو اشتراک ورزیده بود، در صحبت با رادیو آزادی گفته است ۱۳ مورد اعلامیه طالبان نقاط مثبت در پیوند به مؤقف زنان دارد.

اما وی همچنان می‌گوید، طالبان در حال حاضر برخلاف این بیانیه در بخش‌های زیر ادارۀشان دروازه‌های مکاتب دخترانه را بسته اند.

با این وصف،نماینده‌گان طالبان در نشست مسکو انجام کار و فراگیری آموزش زنان و دختران در روشنی احکام اسلام را محفوظ خوانده اند.

شیر محمد عباس ستانکزی یکی از نماینده‌گان این گروه در نشست مسکو همچنان خواستار حذف نام‌های طالبان از فهرست سیاه و آزادی زندانیان طالب شده است.

وی در این نشست همچنان به خروج نیروهای خارجی از افغانستان تأکید کرده و گفته است قانون اساسی این کشور مانع بزرگ سر راه صلح است، از غرب کاپی شده است، همچو هجوم سیاه بر مردم افغانستان تحمیل شده است و باید تعدیل شود.

شیر محمد عباس ستانکزی یکی از نماینده‌گان طالبان
شیر محمد عباس ستانکزی یکی از نماینده‌گان طالبان

​اما نظیفه ذکی می‌گوید، طالبان این خواست را با کسانی مطرح کرده اند که آنان ضمانت اجرایی ندارند.

خانم ذکی حضور نماینده‌گان حکومت را در چنین نشست‌ها به هدف کامیاب شدن این پروسه ضروری می‌خواند.

با این همه، شماری از شهروندان کابل می‌گویند دیدگاه‌های مردم نیز در بحث صلح باید در نظر گرفته شود.

آنان می‌افزایند:

"نام من میوند است، نظر مردم در این مورد بسیار مهم است، در ۱۸ سال دستاوردهای که ما حاصل کردیم باید در نظر گرفته شود و از میان نباید برود."

"نام من فواد است، خواست ما از حکومت این است که ما مردم غریب و بی‌چاره افغانستان به صلح ضرورت داریم، دیدگاه تمامی مردم این است که صلح باید برقرار گردد همه تشنه صلح استند."

پیش از این نیز شکایت‌های از سوی مردم مطرح بوده است که گویا پیشرفت‌ها و چالش‌ها در گفتگوهای صلح از آنان پنهان می‌ماند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG