لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۵

نگرانی رئیس جمهور غنی در مورد اعمال خشونت‌آمیز اخیر در بلوچستان و خیبر پختونخوا!


آرشیف/ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
آرشیف/ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور افغانستان در مورد خشونت‌ها و سرکوب مظاهرات در خیبر پختونخوا و بلوچستان اظهار نگرانی کرده است.

رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی در اشاره به سرکوب شدن مظاهرات در ایالت‌های بلوچستان و خیبر پختونخوا در صفحه تویتر خود نوشته است حکومت افغانستان در مورد خشونت‌ها علیه مظاهرات صلح‌آمیز و فعالیت‌های مدنی در خیبر پختونخوا و بلوچستان نگرانی جدی دارد.

این تویت رئیس جمهور افغانستان به سرکوبی مظاهراتی ارتباط می‌گیرد که بعد از کشته شدن یک حامی جنبش تحفظ پشتون‌ها در چندین شهر پاکستان راه اندازی شد.

تویت رئیس جمهور افغانستان طرف پاکستان را به خشم آورده است.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در صفحه تویتر خود نوشته است:

"ما تویت رئیس جمهور اشرف غنی را رد می‌کنیم. چنین اعلامیه غیر مسئولانه صرف یک دخالت آشکار در امور ما می‌باشد. رهبری افغانستان باید روی مصیبت‌های جدی و دراز مدت مردم افغانستان تمرکز کند."

روز دوم فبروری پروفیسر ابراهیم ارمان لونی که از حامیان جنبش تحفظ پشتون‌ها بود کشته شد.

حکومت پاکستان در ابتدا اظهار کرد که او در نتیجۀ سکته قلبی جان داده است، اما شاهدان و حامیان جنبش تحفظ پشتون‌ها می‌گویند که آرمان لونی در نتیجه ضرب و شتم پولیس که با قنداغ تفنگ بر سر او ضربه زدند جان داد.

روز پنجم فبروری رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها منظور پشتین از تمام هواداران خود خواست که در بسیار شهرهای پاکستان و افغانستان و همچنان در کشورهای دیگر تظاهرات را در این رابطه برگزار کنند.

تظاهرات در افغانستان
تظاهرات در افغانستان

​اما روز پنجم و ششم فبروری پولیس پاکستان ده‌ها طرفدار این جنش را دستگیر کرد.

به‌گفته انور اقبال یک تن از حبس شده‌ها که بعداً آزاد شد در جریان شب ۵ و شش فبروری پولیس از پوسته‌های مختلف افراد بازداشت شده را به مرکز توقیف کوه‌سار در اسلام‌آباد انتقال داد.

اقبال که یک شب بعد از بازداشت دوباره رها شد به رادیو آزادی گفت:

"۱۲ نفر را رها کردند. موبایل مارا گرفتند، پیام‌ها و ویدیوهای زنده ما را پاک کردند. در سرمای شب ما را نگهداشته بودند، در زمین خشک و سرد خوابیدیم. مریضان هم در بین ما بودند. صبح ما را بیرون کرده و در باران استاده کردند. در آخر گفتند که بر قرآن دست بگذارید که شما دیگر در جنبش نیستید و دیگر در احتجاج اشتراک نمی‌کنید."

وزیر داخله بلوچستان می‌گوید که در این مورد تحقیق می‌کند تا کسانی را که در این قضیه دست داشته اند به عدالت بکشاند.

وزیر اعلی بلوچستان هم فرمان مشابه این را صادر کرده است.

اما تا حال هیچ کس در رابطه با این قضیه دستگیر نشده است.

اما تا حال هیچ کس در رابطه با این قضیه دستگیر نشده است.

سازمان عفو بین‌الملل از حکومت پاکستان خواسته تمام افرادی را که در جریان تظاهرات اعتراضی و صلح‌آمیز به‌خاطر کشته شدن پروفیسر لونی دستگیر شده اند، از حبس رها کند.

رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی هم در تویتر خود نوشته است به عقیده وی این مسئولیت اخلاقی هر حکومت است که از فعالیت‌های مدنی برعلیه تروریزم و افراط‌گرایی که دامنگیر منطقه می‌باشند و به امنیت مشترک منطقه تهدید بار می‌آورد حمایت کنند.

در غیر آن به نوشته رئیس جمهور غنی شاهد عواقب ناگوار و منفی خواهیم بود.

XS
SM
MD
LG