لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

ملل‌متحد: تعداد قربانیان انفجارات ماین‌ها در افغانستان افزایش یافته است


آرشیف/ یک پسر افغان که در اثر انفجار ماین زخم برداشته است
آرشیف/ یک پسر افغان که در اثر انفجار ماین زخم برداشته است

سازمان ملل‌متحد می‌گوید، افزایش انفجارات ماین‌ها در افغانستان بر مساعدت دراز مدت با قربانیان این رویداد ها تأکید می‌کند.

سازمان ملل‌متحد با حمایت از درخواست مساعدت دراز مدت با قربانیان انفجارات ماین‌ها ششم فبروری گفت، تعداد قربانیان انفجارات ماین‌ها و سایر مواد انفجاری در افغانستان، نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی سه برابر افزایش یافته است.

ارقام ارائه شده توسط ادارۀ ماین پاکی سازمان ملل‌متحد (UNMAS) نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۴۱۵ فرد ملکی در نتیجه انفجارات ماین‌ها و یا سایر مواد انفجاری باقی مانده از جنگ‌ها، کشته و یا زخمی شده اند.

به‌گفته این اداره، هشت تن از هر ده قربانی این انفجارات را در افغانستان، اطفال تشکیل می‌دهند.

به‌گفته این اداره، هشت تن از هر ده قربانی این انفجارات را در افغانستان، اطفال تشکیل می‌دهند.

ادارۀ ماین پاکی سازمان ملل‌متحد می‌گوید، از سال ۱۹۸۹ میلادی تا اکنون بیش از ۱۸ میلیون وسیله انفجاری به شمول ۷۳۰ هزار ماین ضد پرسونل، ۷۵۰ وسیله انفجاری کنار سرک و ۳۰۱۴۵ ماین ضد تانک در افغانستان خنثی شده اند.

​پاتریک فروچت (Patrick Fruchet) مدیر برنامۀ ماین پاکی سازمان ملل‌متحد (UNMAS) در افغانستان می‌گوید:

"هنوز هم ما در مرحلۀ جلوگیری قرار داریم و همه چیز به خوبی پیش نمی‌رود، در سال ۲۰۱۲ تعداد قربانیان به ۳۶ تن در ماه رسیده بود که باز هم خیلی زیاد بود، اما این رقم هر سال افزیش یافت و در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۱۵۰ قربانی در ماه بود."

به‌گفته این اداره افزایش این تلفات، به تعبیه ماین‌های جدید ضد پرسونل در افغانستان و تشدید جنگ‌ها بین نیروهای حکومتی و جنگجویان طالب ارتباط دارد.

به‌گفته پاتریک فروچت، این اداره برای مهار ساختن افزایش رقم ساحات ماین‌کاری شده در افغانستان تلاش می‌کند و کار این ادارۀ سازمان ملل‌متحد و شرکای آن را این مسئله بغرنج‌تر ساخته است که حکومت افغانستان صرف بر حدود نصف قلمرو این کشور کنترول دارد.

ادارۀ ماین پاکی سازمان ملل‌متحد می‌گوید، برای افغانستان عاری از ماین الی سال ۲۰۲۳ میلادی، منابع پولی خیلی مهم است و تقاضای ۸۵.۱ میلیون دالر حدود ۵۰ درصد برآورده شده است.

بر اساس ارقام ادارۀ ماین پاکی سازمان ملل‌متحد قربانیان ماین‌ها حدود سه درصد کسانی را تشکیل می‌دهند که در افغانستان به حیث معلول ثبت شده اند.

XS
SM
MD
LG