لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

گاردین: زنان افغان خاطرات تلخ رژیم طالبان را به یاد دارند


  • ملیتری تایمز

روزنامه امریکایی ملیتری تایمز در شماره اخیرش یک مطلب را در مورد تلاش‌های صلح افغانستان نشر کرده‌است.

در آغاز این مطلب به اظهارات اخیر زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان اشاره شده‌است.

آقای خلیل‌زاد به روز جمعه در نشست انستیتوت صلح امریکا گفت که بحث‌های جاری با طالبان تا حال روی دو مسئله عمده که برای هر دو طرف در اولویت قرار دارند متمرکز بوده‌است.

روزنامه نوشته که در اصول روی این مسایل توافق شده‌است.

در مطلب این روزنامه به نقل از زلمی خلیل‌زاد گفته شده‌است که این برای امریکا در اولویت قرار دارد که تعهد از طالبان گرفته شود که آن‌ها دیگر به یک گروه تروریستی اجازه نمی‌دهند که با استفاده از قلمرو افغانستان بر امریکا و یا متحدین اش حمله کند.

روزنامه در بخشی از این مطلب، این سخن نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان را جا داده‌است که گفته، اولویت برای طالبان، موضوع حضور نیروهای خارجی در افغانستان است.

زلمی خلیل‌زاد گفته‌است که در اصول روی چارچوب خروج احتمالی نیروهای امریکایی از افغانستان توافق شده‌است.

روزنامه ملیتری تایمز نوشته‌است که یک سخنگوی طالبان به خبرگزاری‌ها گفته‌ است، ایالات متحده امریکا توافق کرده که الی ماه می نصف از نیرو هایش را از افغانستان خارج کند.

آقای خلیل‌زاد گفته است که گفتگو ها در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارند.

  • گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین در شماره تازه اش مطلبی را تحت این عنوان نشر کرده است: "زنانیکه زیر سایه جنگ زندگی می‌کنند می‌گویند، طالبان چند سال آن‌ها را ضایع کرده‌اند."

در آغاز این مطلب آمده‌است که پس از سرنگونی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱، یک نسل دیگر زنان در افغانستان رشد کرده‌است.

روزنامه نوشته‌است، بسیاری از زنان که از طریق تغییر بنیادی کشور شان را رهبری کرده‌اند، مکاتب را اداره کرده‌اند و یا به عنوان خبرنگار و سیاستمدار ایفای وظیفه می‌کنند هنوز هم خاطرات تلخ رژیم طالبان را به یاد دارند.

در بخشی از این مطلب گاردین آمده‌است که زنان در افغانستان از یک طرف امیدوار اند که سر انجام در افغانستان صلح برقرار شود و از سوی دیگر نگران اند که با دستیابی به توافق صلح، حقوق آن‌ها زیر پا خواهد شد.

شبکه زنان افغان در آستانه برگزاری نشست مسکو از مردان تنظیم کننده این نشست خواسته بودند که زنان را نیز به کنفرانس مسکو دعوت کنند.

روزنامه گاردین نوشته‌است که بسیاری زنان در شبکه‌های اجتماعی عکس‌ها را نشر کردند و پیام هایی را با هشتگ "زنان افغان به عقب باز نخواهند گشت" شریک ساختند.

نشست مسکو با اشتراک شماری از نمایندگان طالبان و برخی از سیاسیون افغانستان به روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد.

درین نشست، فوزیه کوفی و حوا علم نورستانی دو تن از فعالان زن نیز اشتراک کرده بودند.

XS
SM
MD
LG