لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

سرور دانش: افغانستان آزمایشگاه حکومت مؤقت نیست


سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می‌گوید طالبان بهانه جویی دارند و گاهی از تعدیل قانون اساسی و حکومت مؤقت سخن می‌زنند و گاهی هم افغانستان را اشغال شده می‌خوانند.

سرور دانش در دومین نشست هم اندیشی برای مبارزه با افراطیت گفت که افغانستان آزمایشگاه حکومت مؤقت نیست و تغییر قانون اساسی به ثبات در کشور کمک نمی‌کند.

وی گفت:

"کشور ما نباید همیشه آزمایشگاه اداره های مؤقت، انتقالی و تعدیل قانون اساسی باشد، تغییر نظام سیاسی و کنار گذاشتن قانون اساسی نه تنها باعث ثبات نمی‌شود بلکه کشور را با یک منازعه و اختلاف سوق می‌دهد باید هر گونه توافق در چارچوب نظام، ساختار موجود و قانون اساسی کشور تنظیم شود."

این در حالیست که اخیراً نماینده‌های طالبان در ملاقات دو روزه با شماری از سیاسیون افغان در روسیه روی تعدیل قانون اساسی تأکید کرده‌اند.

اخیراً گفتگوهای صلح نسبت به هر وقت دیگر داغ‌تر شده و به شمول حکومت افغانستان برخی از کشورهای جهان و منطقه نیز در این راستا تلاش دارند.

در همین حال شماری از عالمان دین در این نشست تأکید کردند که افغانستان قربانی افراطیت است و باید ریشه های آن برچیده شود.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان با شیر محمد عباس ستانکزی حین صحبت با خبرنگاران در مسکو
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان با شیر محمد عباس ستانکزی حین صحبت با خبرنگاران در مسکو

ایاز نیازی یکی از این عالمان دین گفت که در کنار افراطیت، بی عدالتی نیز سبب تداوم جنگ شده‌است.

وی افزود:

"هزاران نفر که امروز در برابر نظام افغانستان می‌جنگند، صبغه دینی ندارد بلکه بحث عدالت مطرح است، از کسی خانه اش غصب شده و به جوان با استعداد کار فراهم نشده‌است، در هر جای که عدالت باشد نه افراطیت وجود می‌داشته باشد نه تفریط."

برخی دیگر از عالمان دین از جمله اکبر زاهدی می‌گوید برای ریشه کن کردن افراطیت، باید عوامل خشونت و افراطیت بررسی شود زیرا هر خشونت، خشونت می آفریند و سبب تداوم جنگ می‌شود.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG