لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

ارگ: پاکستان تاکنون اقدام عملی در پیوند به صلح انجام نداده‌است


آرشیف/ بیرق افغانستان و پاکستان
آرشیف/ بیرق افغانستان و پاکستان

حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گوید که پاکستان تاکنون اقدام عملئ در پیوند به صلح افغانستان انجام نداده است.

هرچند نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان از تغییر مثبت در دیدگاه و نقش پاکستان در پیوند به صلح این کشور ابراز امیدواری کرده است اما حکومت وحدت ملی می گوید که تاکنون در زمینه گام عملی را از پاکستان شاهد نبوده است.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری روز یکشنبه «۲۱ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که پاکستان هنوز کاری نکرده که منجر به اقدام عملی مثبت در روند صلح افغانستان شود.

او افزود:

"اینجا دو موضوع است یکی موضوع امریکا با پاکستان و دوم موضوع پاکستان در صلح افغانستان ما در کاغذ پیشرفت زیاد داریم اما هنوز چیزی عملی که منتج به اقدام عملی مثبت شود هنوز ندیده ایم اما امیدواری است که اقدامات عملی هم صورت گیرد."

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه نیز می گوید، تا زمان که شاهد مذاکرات مستقیم حکومت و طالبان نشده‌ایم نمی‌توان گفت که پاکستان در زمینه عملاً تلاش کرده است.

او افزود:

"تا زمانکه ما وارد فاز گفتگو نشویم جنگ در افغانستان کاهش پیدا نکند به این معنیست که هنوز هم پاکستان تلاش های که می‌تواند منجر به تامین صلح و آغاز مذاکرات مستقیم حکومت و طالبان شود انجام نشده‌است."

این در حالیست که نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان روز شنبه در جریان صحبت در انستیتیوت صلح امریکا در واشنگتن گفت هرچند پاکستان در تاریخ نقش مثبتی در مصالحه افغانستان نداشته است اما نقش‌اش در این اوآخر تغییر کرده است.

آقای خلیل‌زاد رهایی ملا برادر را نمونه واضح از تغییر در دیدگاه پاکستان عنوان کرده گفته است که فکر میکند ملا برادر بیش از هر طالب دیگر طرفدار صلح است.

این امیدواری و اطمینان از همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان در حالی ابراز می شود که حکومت افغانستان همواره از عدم صداقت آن کشور شاکی بوده و آن را حامی قوی مخالفین مسلح و دلیل ناامنی افغانستان دانسته است.

هرچند در این اوآخر پاکستان چندین بار تعهد همکاریش با روند صلح افغانستان را تکرار کرده و گفته است در زمینه هرچه در توان داشت دریغ نمی کند.

اما یونس فکور یکی از آگاهان سیاسی افغان می گوید پاکستان در هر صورت در مسئله افغانستان نقش دوگانه را به پیش میبرد.

یونس فکور یکی از آگاهان سیاسی افغان
یونس فکور یکی از آگاهان سیاسی افغان

​او افزود:

"پاکستان برای منافع خود کار می کند و نقش دوگانه را باز می کند دیدید که یک میدان رقابتی دیگری را برای طالبان باز کرد و هم در میدان امریکا توسط طالبان بازی می کند و تلاش دارد پاسخ فشارهای آن کشور را بدهد این کشور در هر صورت دوگانه بازی می‌کند."

اما زلمی خلیل‌زاد همچنان تأکید کرده‌است، در صورت که پاکستان در روند صلح افغانستان کمک کند نتایج آن می‌تواند از ابعاد مختلف به نفع آن کشور تمام شود، زیرا به گفته وی با پایان جنگ در افغانستان روابط این کشور با امریکا نیز بهبود خواهد یافت.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG