لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۴

بازتاب مسایل مختلف افغانستان در شماری از روزنامه‌های کابل


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در مورد موضوعات مختلف مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله‌اش به نقل از رئیس جمهور غنی نوشته که وی آماده‌است تا برای طالبان مسلح در کابل، کندهار و یا ننگرهار دفتر بدهد و از آن محافظت کند.

در سرمقاله آمده‌است، رئیس جمهور غنی این سخنان را روز گذشته در ولسوالی غنی خیل شینوار بیان کرده‌است.

روزنامه نوشته‌است، رئیس جمهور غنی این سخن را بیان کرده اما این را هم می‌داند که نه گروه طالبان این پیشنهاد را می‌پذیرد و نه هم این مسئله عملی می‌شود، بلکه به باور سرمقاله نویس، وی این سخنان را بخاطر بیان نموده که خود را حمایت کننده صلح نشان دهد.

در سرمقاله آمده‌است، گروه طالبان حکومت را به رسمیت نمی‌شناسد و با حکومت گفتگو نمی‌کند، اما این گروه چگونه حاضر می‌شوند که در مناطق تحت کنترول حکومت دفتر باز کنند و امنیت آنرا هم به حکومت بسپارند.

  • هیواد

روزنامه هیواد در پیوند به اظهارات فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه در رابطه به نشست مسکو نوشته است.

در مطلب آمده‌است که در نشست مسکو تنها خواست‌های طالبان در نظر گرفته شده‌است.

در مطلب به نقل از آقای مسلمیار نوشته شده که صلح خواست همه است اما هر نوع گفتگوهای صلح باید در حاکمیت و رهبری حکومت افغانستان انجام شود.

روزنامه نوشته، رئیس مشرانو جرگه افغانستان گفته‌است که از آغاز با نشست مسکو مخالف بوده زیرا به گفته وی بخش عمده این مسئله که حکومت افغانستان است در آن اشتراک نداشت.

  • ویسا

روزنامه ویسا نوشته‌است که ضمیر کابلوف نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان گفته‌است که قصد هدیه دادن طیاره‌ها را به افغانستان ندارند.

در مطلب به نقل از کابلوف آمده‌است که باید هزینه این طیاره‌ها پرداخت شود.

روزنامه نوشته‌است، کابلوف هم‌چنان گفته است که رهبری کنونی حکومت افغانستان در روابط میان دو کشور چنین رفتار می‌کند که آنان اصلاً خواستار آن نیستند.

وی هم‌چنان گفته‌است، اردوی روسیه به این طیاره‌ها نیازد دارد و واشنگتن نیز از خرید آن‌ها خودداری کرده‌است بنابرین مقامات کابل باید در پی راه‌های دیگر برای پرداخت قیمت آن باشند.

  • دنیا

روزنامه دنیا در رابطه به اهدای جایزه بهترین وزیر به سطح جهان به فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه کشور نوشته‌است.

در مطلب آمده‌است، این جایزه روز گذشته در هفتمین گردهمایی سالانه سران حکومت‌های جهان از سوی نخست وزیر دُبی و شیخ محمد بن راشد حاکم آن شهر به وزیر صحت عامه افغانستان اهدا گردید.

گفته می‌شود، بخاطر این جایزه ۴۰۰۰ وزیر از ۱۳۰ کشور جهان کاندید بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG