لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

برخی اعضای مشرانو جرگه: گروه طالبان به پیشنهاد اشرف غنی پاسخ مثبت نخواهد داد


پس از آن که رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که حاضر است به طالبان در کابل دفتر داده و امنیت آنان را تأمین کند، برخی از اعضای هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گویند فکر نمی‌کنند که گروه طالبان به این پیشنهاد حکومت هم پاسخ مثبت بدهد.

فیصل سمیع نایب منشی این جرگه روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که اگر طالبان به این پیشنهاد حکومت لبیک بگویند روی روند مذاکرات صلح تأثیر مثبت بر جا خواهد گذاشت.

وی گفت:
"اظهاراتی را که دیروز آقای رئیس جمهور ابراز داشت یک گام مثبت است البته برای آوردن صلح در افغانستان، به شرطی که طالبان این را درک کنند و حاضر شوند تا با حکومت مذاکره کنند اما تا جایی‌که دیده می‌شود به هیچ یک ندای حکومت طالبان واکنش مثبت نشان نداده اند."

آقای سمیع در پیوند به پاسخ مثبت ندادن طالبان به خواست‌های حکومت افزود که این گروه هنوز هم در تصمیم گیری‌هایش استقلالیت ندارد.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی روز یکشنبه حین دیدار از ولسوالی غنی‌خیل ولایت ننگرهار گفت که برای برقراری صلح با عزت در کشور حاضر است از جان خود هم بگذرد.

وی هم‌چنان اعلام کرد که حاضر است به طالبان در کابل و یا هر جای دیگر دفتر بدهد و از آنان محافظت کند.

بیرق گروه طالبان
بیرق گروه طالبان

از سوی دیگر سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر دیروز به آژانس خبر رسانی رویترز گفته که آن‌ها در نشست اخیر مسکو موضوع رسمی شدن این دفتر را مطرح ساختند.

وی در اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور غنی گفت که اشرف غنی می‌خواهد موضوع اصلی را تغییر دهد و به تلاش‌های صلح صدمه برساند.

در این حال صالح محمد صالح یکی از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گوید حکومت باید نخست در مورد مذاکرات مستقیم با طالبان به تفاهم رسیده بعد روی دادن جای برای دفتر آنان صحبت کند.

این پیشنهاد در حالی از سوی رئیس جمهور غنی مطرح می‌شود که تاکنون طالبان حتی حاضر به گفتگوی مستقیم با حکومت نشده و گفته‌اند که حکومت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسند.

در این حال ناصر شفیق یکی از آگاهان سیاسی افغان می‌گوید، اگر پیشنهاد ایجاد دفتر برای طالبان در کابل از سوی این گروه پذیرفته شود یک گام مثبت در پیشرفت مذاکرات صلح خواهد بود.

وی گفت:
"من فکر می‌کنم که اگر امنیت مطمئن طالبان در داخل کشور تأمین شود و در زمینه ضمانت جهانی هم موجود باشد بهتر است که برای مذاکرات صلح در داخل کشور برای طالبان یک دفتر موجود باشد."

حکومت افغانستان در حالی برای گشایش دفتر به طالبان در کابل پیشنهاد می‌کند که قبل از این بیشترین صحبت‌ها در پیوند به صلح افغانستان در دفتر این گروه در قطر صورت گرفته‌است، جایی‌که در چند روز آینده یک بار دیگر شاهد گفتگو‌های صلح میان نمایندگان طالبان و مقامات امریکايی خواهد بود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG