لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

اشرف غنی: لویه جرگه مشورتی صلح در ماه حوت برگزار می‌شود


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور غنی اعلام کرد که لویه جرگه مشورتی صلح در ماه حوت سال روان خورشیدی در کابل برگزار می‌شود.

آقای غنی نا وقت امروز در نشست پروسه ملی مشورتی صلح به محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح هدایت داد که برای برگزاری این نشست آمادگی بگیرد.

وی گفت:

"این وطن، وطن جرگه هاست، مشوره شما مهم است تا سراسری و گسترده شود که در نتیجه یک لویه جرگه مشورتی شود، جناب داوودزی صاحب، شما برای برگزاری لویه جرگه مشورتی در اواخر ماه حوت در کابل آمادگی بگیرید و تمام اقشار همراه شما خواهد بود."

وی هم‌چنان گفت که در این لویه جرگه مشورتی باید از تمام اقشار دعوت صورت گیرد تا در باره صلح بحث گسترده انجام شود.

وی افزود که در یک خانه ضرورت به آوازه‌های مختلف نیست، و باید همه متحد باشند.

رئیس جمهور غنی در ادامه سخنان‌اش گفت که در گفتگو‌های صلح موضوع زندانیان طالبان نیز مورد بحث بوده می‌تواند زیرا به گفته وی این یک مسئله انسانی است.

وی افزود که در هفته اول ماه حمل، نشست سوم کابل برگزار می‌گردد و در آن روی چگونگی صلح پایدار و مهاجرین افغان بحث خواهد شد.

آقای غنی گفت تا زمانی‌که مهاجرین افغان در کشور‌های خارجی زندگی کنند، صلح پایدار دشوار خواهد بود.

رئیس جمهور افزود که حاضر به هر نوع گفتگو با طالبان مسلح است اما به گفته وی پیش از آغاز مذاکرات هر گونه پیشرط خلاف فرهنگ افغانی و اصول جرگه‌ها است.

رئیس جمهور غنی گفت:

"برای تمام طالبان می‌گویم که بالای هر چیزی که می‌خواهید صحبت کنید، بسم الله، من در جرگه تولد شدیم و در جرگه بزرگ شدیم، در جرگه مردم پیشرط نمی‌گذارند و در پایان جرگه مسایل مطرح می‌شود، این کشور هزاران سال در جرگه پیش رفته و باید بار دیگر آنرا پیش ببریم."

آقای غنی بار دیگر به مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کرد و گفت که این مذاکرات به یک نتیجه می‌تواند برسد.

رئیس جمهور روز گذشته در یک نشست قومی در ننگرهار گفت که حکومت آماده است برای طالبان در افغانستان دفتر سیاسی باز کند.

این در حالیست که در این اواخر تلاش‌های داخلی و خارجی در پیوند به صلح افغانستان جدی تر شده‌است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان دیروز مسافرت جدید خود به منطقه و برخی کشورهای اروپایی را بخاطر تسریع پروسه صلح افغانستان آغاز کرد.

  • اما پرسش اینجاست که با وجود تلاش‌های داخلی و خارجی برای تأمین صلح و ثبات در کشور، آیا برگزاری نشست مشورتی صلح نیاز است؟

شهزاده مسعود یکی از کارشناسان سیاسی در این باره به رادیو آزادی چنین گفت:

شهزاده مسعود کارشناس سیاسی
شهزاده مسعود کارشناس سیاسی

"به نظر من جرگه مشورتی وقت ضایع کردن است، مهم اینست که زمینه برای جرگه عنعنوی فراهم شود تا مخالفین دولت هم شرکت کنند و تمام افغان‌ها زیر یک چتر تصمیم ملی بگیرند و برای تمام مسایل راه حل پیدا شود این بهترین گزینه است بجای این‌که جرگه مشورتی خواسته شود."

آقای مسعود می‌گوید که لویه جرگه عنعنوی صلاحیت اجرایی دارد و در تاریخ افغانستان مسایل ملی به گفته وی از طریق لویه جرگه عنعنوی حل شده‌است.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG