لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۹

ارگ: اتحاد نظامی کابل و واشنگتن تا تأمین صلح پایدار ادامه می‌یابد


قصر ریاست جمهوری افغانستان
قصر ریاست جمهوری افغانستان

محمد اشرف غنی در گفتگو با سرپرست وزارت دفاع امریکا استراتژی آن کشور را برای آسیای جنوبی و افغانستان موفق خوانده و گفته‌است که هنوز هم در برخی از کشورهای همسایه لانه‌های تروریستان فعال می‌باشد.

در اعلامیه منتشر شده از سوی ریاست جمهوری آمده‌است که آقای غنی به روز دوشنبه در ملاقات با پاتریک شاناهان به این مسئله تأکید کرده‌است که به اساس این استراتژی از بین بردن لانه‌های مخالفان مسلح یک هدف استراتژیک بود که انجام نشده‌است.

در اعلامیه آمده‌است که بخاطر از بین بردن این مشکل میان دو طرف روی این تأکید شده‌است که اتحاد نظامی کابل و واشنگتن تا تأمین صلح پایدار ادامه می‌یابد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

در ملاقات نیز گفته شده‌است که جنگ بر ضد تروریزم تا تأمین صلح پایدار ادامه می‌یابد.

این در حالیست که پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا در رأس یک هیئت روز دوشنبه در یک سفر از قبل اعلام نشده به کابل آمد و با مقام‌های افغان دیدار و گفتکو کرده‌است.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که آقای شاناهان در جریان سفر‌ اش با اسد الله خالد همتای افغان اش و حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار کرده‌است.

طارق آرین سخنگوی این شورا به رادیو آزادی گفت که مقامات هر دو کشور روی موضوع مذاکرات بین‌الافغانی و تقویت نیرو‌های امنیتی افغان بحث و گفتگو کرده‌اند.

طارق آرین سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
طارق آرین سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

وی گفت:

"هیئت ایالات متحده امریکا از افزایش ظرفیت‌ها در وزارت دفاع افغانستان ستایش کرد و اطمینان داد که به همکاری و کمک‌های‌ شان بخصوص با نیرو‌های دفاعی افغانستان ادامه می‌دهند."

وی هم‌چنان می‌گوید که هر دو طرف بر حفظ دستآورد‌های ۱۸ ساله در جریان گفتگو‌های جاری صلح به رهبری افغان تأکید کرده‌اند.

شماری از آگاهان نظامی از جمله باری عارض می‌گوید که سفر شاناهان در یک وقت مهم به افغانستان صورت گرفته‌است.

وی می‌گوید به وعده‌های شاناهان بخاطر به نگاه با اهمیت می‌نگرد که پیش از این رئیس جمهور امریکا وقت نا وقت از خروج نیرو‌هایش از افغانستان سخن زده‌است.

سرپرست وزارت دفاع امریکا هم‌چنان در راه رسیدن به افغانستان به خبرنگاران گفته است که قصر سفید تا حالا برای خروج نیرو‌ها از این کشور دستور نداده‌است.

امریکا هم اکنون حدود ۱۴ هزار نیرو در افغانستان دارد در کنار مبارزه با تروریزم این کشور گفتگو‌های صلح با طالبان مسلح را نیز تسریع کرده‌است.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG