لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

انعکاس تلاش‌های صلح در برخی از روزنامه‌های کابل


روزنامه‌های چاپ امروز کابل باز هم بیشترین مطالب‌ شان را در مورد تلاش‌های اخیر صلح اختصاص داده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا به نقل از رئیس جمهور نوشته‌است که در اخیر ماه حوت لویه جرگه مشورتی برگزار شود.

روزنامه نوشته‌است که در این لویه جرگه مشورتی باید تمام افراد با نفوذ کشور و هر قشر جامعه دعوت گردد تا بحث‌ها در رابطه صلح وسعت یابد.

روزنامه در ادامه نوشته‌است که برخی از مقامات پیشین در عکس‌العمل به فراخواندن لویه جرگه گفته‌اند؛ به جای برگزاری لویه جرگه مشورتی بهتر است تا لویه جرگه عنعنوی برگزار شود چون به گفته آنان لویه جرگه عنعنوی صلاحیت اجرایی دارد.

  • دنیا

روزنامه دنیا اظهارات حضرت عمر زاخیلوال در پیوند به صلح را انعکاس داده و به نقل از وی نوشته‌است که برخی از افراد در حکومت تلاش‌های صلح را سبوتاژ می‌کنند.

روزنامه در ادامه نوشته‌است که آقای زاخیلوال تنها راه بیرون شدن از وضعیت جاری سیاسی را در ایجاد حکومت مؤقت می‌داند.

به نقل از روزنامه، زاخیلوال تأکید دارد که افغان‌ها بیش از هرچه به صلح نیاز دارند و به هر قیمت که ممکن باشد خواهان صلح اند پس نیاز است تا با در نظرداشت ارزش‌های ملی هیچ کسی نباید با ایجاد حکومت مؤقت مخالفت نشان دهد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد به اهداف برگزاری لویه جرگه مشورتی از سوی رئیس جمهور نظر انداخته و نوشته‌است که یکی از اهداف آن سرعت بخشیدن به تلاش‌های جاری صلح است.

روزنامه در ادامه نوشته است که حکومت از تلاش‌های جاری امریکا برای صلح افغانستان نیز حمایت می‌کند.

روزنامه هم‌چنان نوشته‌است که کابل به این باور است که تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان زمینه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را فراهم می‌سازد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی به نقل از عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در پیوند به تلاش‌های اخیر صلح نوشته‌است که از هر تلاش و اقدام در رابطه به تأمین صلح در افغانستان حمایت می‌کند اما مشروط بر این که دستآورد‌های ۱۸سال گذشته محفوظ بماند.

روزنامه هم‌چنان به نقل از رئیس اجرائیه نوشته‌است که اگر اجماع میان سیاستمداران در داخل کشور موجود نباشد اقدامات انجام شده در رابطه به صلح نتیجه نخواهد داد و از این وضعیت کسانی استفاده خواهند کرد که منافع‌ شان را در جنگ می‌بینند.

  • انیس

اما روزنامه انیس نوشته‌است که عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح در دیدار با نماینده‌های ملکی ناتو خواهان همآهنگی بیشتر در تلاش‌های جاری صلح شده‌است.

روزنامه نوشته است؛ آقای داوودزی به شکل واضح گفته که تلاش‌های جاری برای صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها به پیش می‌رود و کشورهای منطقه و جهان در آن نقش حمایت کننده را دارند.

روزنامه در ادامه نوشته‌است که نماینده‌های ملکی ناتو تلاش‌های جاری صلح را امید بخش خوانده و موقف شورای عالی صلح را تأیید کرده‌است که در تلاش‌ها برای صلح باید همآهنگی بیشتر در نظر گرفته شود.

XS
SM
MD
LG