لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۳ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

سیما سمر: پیشرفت های به میان آمده در پروسه صلح پنهان نگهداشته شده‌است


سیما سمر رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان
سیما سمر رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از حکومت می‌خواهد تا در روند صلح به زنان نقش داده و دیدگاها‌های آنان را در نظر گیرد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با اشاره به پیشرفت های اخیر صلح می گوید، اگر در پروسه صلح به نقش زنان توجه نشود این مسئله نگرانی ها را بیشتر می سازد.

سیما سمر رئیس این کمیسیون روز سه شنبه «۲۳ دلو ۱۳۹۷» در نشست قاضیان زن در رابطه به نقش زنان در تامین عدالت و حقوق بشر گفت،پیشرفت های به میان آمده در پروسه صلح پنهان نگهداشته شده‌است.

او افزود:

"اگر قضایای صلح بسیار واضیح و شفاف برای مردم گفته نشود مثلی که همه ما شک داریم و همه به طرف مشکوک بودن می رویم یعنی کسانی که قضیه را تنها پیش خود نگه‌میدارد به‌خاطر اینست که مطمئین نیستند مردم از آن‌ها حمایت بکند به همین خاطر باید داد خواهی بکنید برای این‌که می خواهید در قضایا شریک باشید."

لوگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر
لوگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر

رئیس کمیسیون حقوق بشر همچنان در این کنفرانس دو روزه روی کم رنگ بودن حضور زنان در ارگان‌های عدلی و قضایی انتقاد کرد.

این در حالیست که پیش از این نیز شماری از مسئولان نهادهای جامعه مدنی و فعالان زن در افغانستان از حکومت خواسته بودند تا در پروسه صلح به آنان سهم داده شود.

این اظهارات در حالی مطرح میگردد که اخیراً گفتگوهای صلح نسبت به هر وقت دیگر داغ ‌تر شده و به شمول حکومت افغانستان برخی از کشورهای جهان و منطقه نیز در این راستا تلاش دارند.

این بار نخست نیست که کمیسیون مستقل حقوق بشر از حضور کمرنگ زنان در پروسه صلح ابراز نگرانی کرده و خواهان بیشتر شدن نقش شان در این پروسه استند، بلکه قبل از این نیز چنین نگرانی های را مطرح کرده اند.

از سوی هم نماینده حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان نیز سهم زنان در پروسه صلح این کشور را مهم عنوان کرد.

ریچارد بنیت گفت، حضور زنان در نشست مسکو نمایانگر این بود که زنان افغان در این پروسه نقش مهم دارند.

او افزود:

"چیزی که زیاد مهم و موضوع قابل توجه مدافعین حقوق بشری است مسئله اشتراک زنان در نشست مسکو می باشد که چنین اطمنیان داده می شود زنان می توانند تا در پروسه صلح نقش مهم و با ارزش بازی کنند."

در عین حال ریاست اجرائیه افغانستان میگوید که حکومت تلاش ها در خصوص صلح را همواره در مشوره با اقشار مختلف کشور به پیش برده و نقش جامعه مدنی و زنان نیز از نظر بدور نمانده است.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در صحبت با رادیو آزادی گفته است که در هیئت مذاکره کننده زنان هم حضور دارند.

جامعه مدنی و زنان افغانستان تاکید میکنند که تضمین دستاوردهای یک‌ونیم دهه اخیر مردم افغانستان در مذاکرات صلح، فقط از طریق حضور فعال و تصمیم گیرنده جامعه مدنی و زنان، در روند مذاکرات امکان پذیر است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG