لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

مقامات افغان درگذشت حضرت صبغت الله مجددی را ضایعه بزرگ می‌خوانند


آرشیف/ حضرت صبغت الله مجددی
آرشیف/ حضرت صبغت الله مجددی

ریاست جمهوری افغانستان، ریاست اجرائیه، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و شماری دیگر از مقام‌های افغان درگذشت حضرت صبغت الله مجددی را یک ضایعه برای کشور می‌خوانند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و شماری دیگر از مقام‌های افغان به منظور غمشریکی با خانواده حضرت صبغت‌الله مجددی، به منزل مرحومی رفته و در پیام‌های جداگانه درگذشت حضرت صبغت الله مجددی را یک ضایعه بزرگ برای کشور خوانده اند.

رئیس جمهور غنی ضمن تسلیت به خانواده پروفیسور مجددی گفته است که وی در آموزش هزاران جوان، دفاع از افغانستان پس از هجوم اتحاد شوروی در این کشور، نقش در لویه جرگه تصویب قانون اساسی و تشویق مخالفین مسلح برای یکجا شدن با پروسه صلح رول مهم داشته است.

او افزود:

"حضرت صاحب از شخصیت‌های بود که صد‌ها شاگرد تربیه کرد کاروایی‌اش در دوران جهاد واضح است، بعد از ایجاد حکومت تحت قانون اساسی جدید یک فرد مصلح و خیرخواه بود که همیشه در حل مشکلات نقش برجسته داشت، خداوند جنت برین نصیب‌شان کند."

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز در صفحه فیسبوک‌اش نوشته است که پروفیسور مجددی نقش اثرگذار در شروع جهاد مردم افغانستان بر ضد تجاوز شوروی پیشین، پیروزی مجاهدین و برپایی دولت اسلامی داشت و وی از شخصیت‌های برجسته در تاریخ معاصر افغانستان به‌ویژه ۵ دهۀ پسین بود.

آقای عبدالله گفته است که اقای مجددی، همواره خواهان افغانستان آزاد، مستقل و یکپارچه بود و هرگز شکار دسایس و توطیه‌ها در دوره‌های جهاد و پس از آن نشد و در اساس‌گذاری نظام پساطالبانی، نقش ویژه داشت.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه میگوید که پروفیسور مجددی در نظام سازی تلاش‌های زیادی را انجام داده است.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

​او افزود:

"پروفیسور مجددی یک شخصیت برجسته سیاسی و روحانی کشور بود و همیشه برای خیر کشور و اتحاد مردم فکر می کردند و زحمات قابل ملاحظه در زمان جهاد و بعد جهاد اجرا کردند و بدون شک درگذشت وی ضایعه بزرگ برای قشر سیاسی کشور است."

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در صفحه فیسبوک‌اش نوشته است که اقای مجددی تمام عمرش را برای تامین صلح و ثبات در کشور سپری کرده است.

پروفیسور صبغت‌الله مجددی، اولین رئیس دولت اسلامی افغانستان و رهبر جبهه نجات ملی بود که شب دوشنبه به عمر ۹۳ سالگی درگذشت.

وی همچنان در ریاست لویه جرگۀ اضطراری، ریاست جرگه‌های مشورتی و ریاست مجلس سنا خدمت‌گزاری کرده است.

صبغت‌الله مجددی در سال ۱۳۰۵ هجری خورشیدی در یک خانواده روحانی در شهر کابل به دنیا آمده بود و تحصیلات عالی‌اش را در مصر تکمیل نموده بود.

حکومت افغانستان نیز بخاطر درگذشت وی فردا چهارشنبه را رخصتی عمومی اعلان کرده است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG