لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۴

ستولتنبرگ: هیچ تصمیمی در مورد خروج از افغانستان گرفته نشده است


منشی عمومی ناتو
منشی عمومی ناتو

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو امروز گفت، حکومت افغانستان باید در هر نوع گفتگوی صلح در مورد این کشور شامل باشد.

او در آغاز نخستین روز نشست دو روزۀ وزیران دفاع ناتو در بروکسل پایتخت بلجیم و مقر ناتو با خبرنگاران صحبت می کرد.

یکی از سوال های عمده بحث ماندن یا بیرون شدن نیروهای بین المللی از افغانستان است.

ستولتنبرگ درین مورد چنین گفت:

"هیچ تصمیمی در مورد خروج نیرو ها گرفته نشده است، اما ما از تلاش ها برای رسیدن به یک راه حل سیاسی صلح آمیز قویاً حمایت می کنیم. و از همین رو با زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا در تماس استیم و او در هفته های اخیر سه بار به متحدان ناتو در این مورد معلومات داده است. همچنان میخواهم از رییس جمهور غنی بخاطر تلاش های صلح و آتش بس که پارسال با طالبان اعلام کرده بود، قدردانی کنم."

پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده هم این جاست.

پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا
پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا

​او روز دوشنبه در کابل گفت، هنوز به خروج نیروها از افغانستان دستور داده نشده و این که اردوی ایالات متحده منافع امنیتی نیرومندی در منطقه دارد.

ستولتنبرگ گفت، ناتو نمی خواهد برای همیشه در افغانستان بماند، ولی هدف بودنش در افغانستان مبارزه با تروریزم و تقویت نیروهای افغان است.

وزیران دفاع ناتو امروز، چهارشنبه، در مورد مسایل دفاعی به شمول پیمان نیروهای هسته‌ای میان بُرد که به گفتۀ ناتو روسیه آنرا نقض کرده، بحث و تبادل نظر می‌کنند.

قرار است، فردا پنجشنبه، آنان در مورد افغانستان صحبت کنند، از صلح گرفته تا چگونگی ادامه حمایت از نیروهای امنیتی افغان و نیز اوضاع روان درین کشور مورد بحث است.

این در حالی است که طالبان همواره خواهان بیرون شدن نیروهای بین المللی از افغانستسان شده اند و تاکنون از گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان خودداری کرده اند.

در حال حاضر، ناتو بیش از ۱۶ هزار نیرو در افغانستان دارد که در چارچوب مأموریت حمایت قاطع سرگرم آموزش، مشوره و کمک با نیروهای افغان هستند.

XS
SM
MD
LG