لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

نیویارک تایمز روی برکناری ۲ رئیس و کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی تمرکز کرده‌است


آرشیف
آرشیف
  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز، در شمارۀ اخیرش روی برکناری دو رئیس و کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان تمرکز کرده است.

در آغاز این مطلب آمده که این کمیشنران در خزان گذشته، رهبری انتخابات ولسی جرگه را به عهده داشتند، انتخاباتی که مملو از تقلب دانسته شده است.

به نوشته نیویارک تایمز، این مسئولین پس از بحث‌های جدی میان حکومت، جامعه مدنی و احزاب سیاسی از وظایف‌شان برکنار شدند.

در ادامه آمده که برکناری کمیشنران، نشان دهنده اجماع در اصلاحات انتخاباتی است، چیزی که به آن خیلی نیاز است.

کسانی که برکنار شده اند، این اقدام را یک تصمیم سیاسی مقام‌ها و افرادی که می‌خواهند در حکومت جدید وظیفه داشته باشند، دانسته اند.

انتخابات ولسی جرگه افغانستان از ماه اپریل پارسال تا ماه جولای به تعویق افتاد و افغانستان در عین حال برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آماده‌گی می‌گیرد.

دو رئیس و کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی، سه شنبه از کارهای‌شان برکنار شدند و لوی سارنوالی افغانستان، تمامی این ۱۲ مسئول پیشین را ممنوع‌الخروج اعلام کرد.

روزنامۀ نیویارک تایمز می‌نویسد حامیان برکناری کمیشنران گفته اند نیاز است تا از تمامی این افراد به خاطر انتخاباتی که از لحاظ اقتصادی برای افغانستان خیلی گران تمام شد و در عین حال نیرو های افغان با وجود شدت جنگ، امنیت آن را برقرار کردند، حساب‌دهی صورت گیرد.

در ادامه آمده که جامعه جهانی هر انتخابات در افغانستان را تمویل کرده، اما در نهایت همه این روندها، پر از چالش ثابت شده اند.

  • فارن پالیسی​

نشریه فارن پالیسی، مصاحبه با رویا رحمانی سفیر تازۀ افغانستان در واشنگتن را نشر کرده که بیشتر آن به مصونیت حقوق زنان در روند مذاکرات صلح افغانستان است.

در عنوان این مطلب آمده که زنان افغان نمی‌خواهند از حقوق‌شان بگذرند.

  • رویا رحمانی در پاسخ به این پرسش فارن پالیسی که در مذاکرات صلح با طالبان جهت حل سیاسی جنگ افغانستان، خط قرمز برایش کدام است؟

می‌گوید برای او خط قرمز، اتحاد افغانستان، تمامیت ارضی و حقوق مدنی شهروندان است.

سفیر افغانستان در واشنگتن همچنان می‌گوید برخی مسایلی وجود دارند که در صورت مطرح شدن در جریان مذاکرات، بحث بالای آن‌ها ممکن است.

خانم رحمانی همچنان به نشریه فارن پالیسی گفته است وضعیت زنان در افغانستان تغییر کرده، زیرا در گذشته به آنان به چشم اقلیت دیده می‌شد، اما حالا جوانان و زنان اکثریت استند و نمی‌خواهند از حقوق‌شان بگذرند.

رویا رحمانی در حالی در مورد حقوق زنان در مذاکرات صلح سخن گفته که رئیس جمهور اشرف غنی، روز دوشنبه به شورای عالی صلح سفارش داد تا در ماه حوت لویه جرگه مشورتی صلح را برگزار کند.

  • نشریه فارن پالیسی از سفیر افغانستان در واشنگتن پرسیده که آیا از خروج پیش از وقت نیرو های امریکایی از افغانستان نگرانی ندارد؟

رویا رحمانی گفته است نمی‌خواهند تا ابد به امریکا متکی بمانند، بلکه می‌خواهند تا به مشارکت فعلی با ایالات متحده ادامه بدهند، اما خواست افغانستان همین است که نباید به یک کشور متکی باشد.

اظهارات سفیر افغانستان در واشنگتن در حالی صورت می‌گیرد که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ امریکا برای صلح افغانستان، دور تازۀ سفرهایش را به چند کشور به شمول افغانستان آغاز کرده است.

آقای خلیل‌زاد تا پایان فبروری، از بلجیم، جرمنی، ترکیه، قطر، افغانستان و پاکستان دیدار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG