لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

روند تحقیقات از کمیشنران پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی روز شنبه آغاز می‌شود


جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان در جریان مصاحبه در ستودیوی رادیو آزادی در کابل، ۴ اپریل ۲۰۱۷
جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان در جریان مصاحبه در ستودیوی رادیو آزادی در کابل، ۴ اپریل ۲۰۱۷

لوی سارنوالی افغانستان روند تحقیقات از کمیشنران ممنوع‌الخروج شدۀ کمیسیون‌های انتخابات این کشور را روز شنبه آغاز می‌کند.

کمیشنران و رؤسای ممنوع‌الخروج شدۀ کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی افغانستان به دلیل اتهام سوء استفاده از صلاحیت وظیفوی در چند قدمی تحقیقات قرار گرفته اند.

لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید، هیئت مؤظف این نهاد سر از روز شنبه روند تحقیقات از کمیشنران برکنار شدۀ کمیسیون‌های انتخاباتی را آغاز می‌کند.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی روز پنجشنبه «۲۵ دلو ۱۳۹۷» در این باره به رادیو آزادی گفت:

"بعد از این سر از هفته جدید هیئت تحقیقات خود را آغاز می‌کند و کار‌های مسلکی که برای پیشبرد قضیه نیاز است، یکایک آغاز خواهد شد. دوسیۀ این کمیشنران از سوی ارگان‌های امنیتی به لوی سارنوالی فرستاده شده که گویا سوء استفاده از صلاحیت وظیفوی توسط کمیشنران به شمول رؤسای‌شان صورت گرفته که نیاز به تحقیقات دارد."

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان
جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان

سخنگوی لوی سارنوالی همچنان از مردم افغانستان می‌خواهد، در صورتیکه در بارۀ سوء استفاده از صلاحیت وظیفوی توسط کمیشنران پیشین کمیسیون‌های انتخابات اسناد و مدارک در دست داشته باشند، آن را با این نهاد شریک کنند.

روز سه شنبه هفته جاری پس از تصویب و توشیح طرح تعدیل قانون انتخابات، ریاست جمهوری افغانستان اعلان کرد که از این پس کمیشنران کمیسیون‌های انتخابات عزل شده محسوب می‌شوند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در همین روز با صدور یک فرمان رؤسای دارالانشای کمیسیون‌های انتخاباتی را موقتاً به‌عنوان سرپرست در کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی تعیین کرد.

رئیس جمهور بر اساس قانون تعدیل شدۀ انتخابات از احزاب و نهاد‌های مدنی مربوط به انتخابات خواست تا در جریان یک هفته لیست‌های مربوط به کمیشنران جدید را به ریاست جمهوری بفرستند.

بالافاصله چند ساعت بعد از اعلان ریاست جمهوری، لوی سارنوالی افغانستان با نشر یک اعلامیه از ممنوع‌الخروج شدن کمیشنران و رؤسای کمیسیون‌های انتخابات این کشور خبر داد.

پیش از این و پس از برگزاری انتخابات ولسی جرگۀ ۲۸ و ۲۹ میزان، اعضای کمیسیون‌های انتخابات به ضعف مدیریت و دست برد در آرا از سوی نهاد‌های ناظر بر انتخابات و مردم، متهم شدند.

همچنان اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی با گذشت نزدیک به چهار ماه از انتخابات ولسی جرگه موفق نشدند تا نتایج آرای تمام ولایت‌ها را نهایی کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات تنها نتایج نهایی ۱۸ ولایت را اعلان کرد و بقیه ولایت‌ها به شمول حوزه کابل و کوچی‌ها باقی مانده است.

در همین حال برخی حقوق‌دانان می‌گویند، اتهام سنگینی بر کمیشنران پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی وارد شده و باید به گونه جدی به آن رسیده‌گی شود.

فضل احمد معنوی رئیس سابق کمیسیون مستقل انتخابات و معاون پیشین ستره محکمه افغانستان روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، تا زمان مشخص شدن نتایج تحقیقات لوی سارنوالی باید نتایج انتخابات ولسی جرگه به تعلیق درآید.

فضل احمد معنوی رئیس سابق کمیسیون مستقل انتخابات و معاون پیشین ستره محکمه افغانستان
فضل احمد معنوی رئیس سابق کمیسیون مستقل انتخابات و معاون پیشین ستره محکمه افغانستان

او افزود:

"بنابر این اتهامات بسیار سنگینی که وجود دارد باید به این قضیه رسیده‌گی شود، اما بهتر این است که نتایج انتخابات در حالت تعلیق آورده شود تا زمانی که نتیجۀ تحقیقات سارنوالی و حکم محکمه صادر می‌شود، در غیر آن اگر بعضی کمیشنران محکوم شوند بالای نتیجۀ انتخابات و مشروعیت انتخابات تأثیر بد خواهد گذاشت."

از سوی هم یوسف رشید رئیس اجرائیوی مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان «فیفا» در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، رؤسای دارالانشای کمیسیون‌های انتخاباتی که موقتاً به‌عنوان سرپرست تعیین شده اند صلاحیت مداخله در نتایج انتخابات را ندارند.

به گفته وی، نیاز است تا زمان معرفی کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی آرای انتخابات ولسی جرگه قرنطین شوند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG