لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

روسیه، ترکیه و ایران: خروج نیروهای امریکایی از سوریه یک اقدام مثبت است


روسیه، ترکیه و ایران، خروج پلان شده نیرو های امریکایی را از سوریه یک اقدام مثبت می‌پندارند.

رئیس جمهور روسیه می گوید که با همتاهای ترکی و ایرانی‌اش توافق کرده است که خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه یک گام مثبت خواهد بود و در زمینه ثبات درین منطقه کمک خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین این را در یک نشست مشترک خبری با رجب طیب اردوغان و حسن روحانی گفت و افزود که در نهایت کنترول شمال سوریه را به گفته وی، حکومت مشروع سوریه دوباره در دست بگیرد.

پوتین، اردوغان و روحانی دیروز در شهر سوچی روسیه در بحیره سیاه دیدار و گفتگو کردند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه دسمبر پارسال اعلان کرد که نیرو های امریکایی را از سوریه بیرون خواهد کرد.

پوتین گفت، ترمپ تلاش می کند که با دستور خروج نیروهای امریکایی وعده‌های زمان کمپاین انتخاباتی اش را عملی سازد اما افزود که رئیس جمهور امریکا همیش قادر نبوده که وعده هایش را به خاطر آنچه ولادیمیر پوتین "مسایل سیاسی داخلی" می خواند عملی کند.

فرمانده بلند پایه امریکا که از قوای امریکایی در شرق میانه نظارت می کند اوایل این هفته گفت که روند خروج نیرو های امریکایی از سوریه احتمالاً ظرف چند هفته آینده آغاز خواهد شد.

از سوی دیگر رئیس جمهور ایران گفت که حضور نیرو های امریکایی در سوریه و کشور های دیگر مفید نیست.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران
حسن روحانی رئیس جمهور ایران

حسن روحانی که درین کنفرانس خبری صحبت می کرد افزود که امریکا روی پالیسی‌اش در مورد شرق میانه باید از سر غور کند.

چند دَور از مذاکرات به حمایت سازمان ملل متحد در زمینه پایان جنگ سوریه طی سال های اخیر به ناکامی انجامیده است.

درین جنگ بیش از چهارصد هزار تن کشته شده اند، میلیون ها تن بیجا گردیده و مکان های تاریخی این کشور ویران شده اند.

روسیه، ترکیه و ایران در جنگ داخلی سوریه عمیقاً دخیل اند و از گفتگوهای جداگانه صلح در آستانه پایتخت قزاقستان حمایت کرده اند.

رئیس جمهور روسیه گفت که دَور دیگر از گفتگو های آستانه در مورد سوریه در اوآخر ماه مارچ و یا اوایل ماه اپریل امسال برگزار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین از همتاهای ترکی و ایرانی‌اش خواسته است که فعالانه به کار مشترک روی پلان های برقراری ثبات در سوریه پس از خروج نیرو های امریکایی ادامه بدهند.

این سه کشور که نیرو های نظامی شان را در سوریه مستقر کرده اند، گفته اند که خواهان یک راه حل سیاسی استند تا ازین طریق جنگ هفت ساله داخلی سوریه پایان یابد.

روسیه و ایران از بشارالاسد رئیس جمهور سوریه حمایت می کنند و ترکیه و ایالات متحده امریکا از گروه های مختلف شورشی در سوریه پشتیبانی می نمایند.

حدود دو هزار سرباز امریکایی در سوریه اتحاد سوری، عرب و کردی را در مبارزه علیه تندروان مسلح گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش کمک می کنند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش از اجلاس سوچی گفت، انقره می خواهد که در راستای ایجاد آنچه وی "زون مصئون" در شمال سوریه می خواند در هماهنگی با مسکو گام بردارد.

قبل ازین ماریا زخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود که انقره پیش از ایجاد زون مصئون در قلمرو سوریه، به توافق بشارالاسد رئیس جمهور این کشور نیاز خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG