لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۵۷

جنرال ووتل: امریکا در نظر دارد که بیش از یک هزار سرباز خود را از افغانستان خارج نماید


قوماندان قوای مرکز امریکا در شرق میانه می گوید که ایالات متحده شاید بیش از یک هزار سرباز خود را از افغانستان خارج کند.

قوماندان قوای مرکز امریکا جنرال جوزف ووتل در صحبت با خبرگزاری رویترز گفته است امریکا در نظر دارد که بیش از یک هزار سرباز خود را از افغانستان خارج نماید.

جنرال ووتل روز ۱۵ فبروری اظهار داشت خروج این تعداد عساکر امریکایی از افغانستان با تلاش‌های جاری صلح در این کشور ارتباط ندارد.

به گفته او این تصمیم به اساس پیشنهاد جنرال اسکات میلر قوماندان عمومی قوای ناتو و امریکا در افغانستان گرفته شده است.

سکات میلر در ماه سپتمبر سال ۲۰۱۸ قوماندانی قوای امریکا و ناتو را در افغانستان به عهده گرفت.

سکات میلر قوماندان عمومی قوای ناتو و امریکا در افغانستان
سکات میلر قوماندان عمومی قوای ناتو و امریکا در افغانستان

به گفته جنرال ووتل پلان کاهش سربازان در افغانستان را جنرال میلر بعد از گرفتن وظیفه در افغانستان ترتیب داد و تمرکز بر این بود که امریکا تا چه حد می تواند با صرفه جویی فعالیت مؤثر را در افغانستان انجام بدهد.

جنرال ووتل در مورد زمان بیرون شدن این بیش از یک هزار سرباز امریکایی از افغانستان معلومات نداده است.

امریکا فعلاً ۱۴ هزار سرباز در افغانستان دارد که در عملیات حمایت قاطع ناتو برای تعلیم و مشوره به قوای افغان و همچنان فعالیت‌های ضد تروریستی و عملیات کماندویی در این کشور سهم می گیرند.

جنرال ووتل افزود جنرال میلر این تصمیم را گرفته و او خودش با بررسی میدان جنگ میداند که چگونه از منابع دست داشته استفاده کند.

دگروال دیود بتلر سخنگوی جنرال میلر در افغانستان از توضیحات در مورد تعداد دقیق سربازان امریکایی که از خاک افغانستان خارج می شوند خودداری کرد ولی اظهار داشت به همان تعداد سربازان امریکایی در افغانستان می مانند که در وقت ضرورت برای عملیات کافی باشند.

به نوشته رویترز کم کردن تعداد سربازان تحت عنوان صرفه جویی و فعالیت موثر در کابل بسیار سوال ها ایجاد کرده است.

یک دیپلومات بلند رتبه غربی در کابل به رویترز گفته است که آنها این مسئله را از نزدیک بررسی می کند و این واضح است که پلان جنرال میلر برای صرفه جویی بر تعداد عساکر تاثیر خواهد داشت.

در باره کاهش سربازان امریکایی در افغانستان در یک زمانی صحبت می شود که پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا هفته گذشته در اجلاس وزرای دفاع پیمان ناتو در بروکسل گفت امریکا هیچ تصمیمی در مورد کاهش سربازان در افغانستان را بدون مشوره و هماهنگی با اعضای دیگر ناتو اتخاذ نخواهد کرد.

پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا
پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا

​شاناهان همچنان روز جمعه در کنفرانس بین المللی امنیت در شهر مونشن آلمان در رابطه با افغانستان صحبت کرده و گفت که گروه داعش سعی دارد جای پای خود را در افغانستان محکم کند.

او همچنان در باره خطرات افزایش فعالیتهای داعش در کشورهای دیگر هم سخن گفت.

رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ هم چندی قبل بر کاهش سربازان امریکایی در افغانستان تاکید نمود ولی گفت با پیشرفت در مذاکرات با طالبان در این مورد تصمیم گرفته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG