لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

روند معرفی کاندیدان برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان آغاز شد


لوگوئ کمیسیون انتخابات "راست"، و لوگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به‌طرف "چپ"
لوگوئ کمیسیون انتخابات "راست"، و لوگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به‌طرف "چپ"

روند معرفی کاندیداها برای عضویت در کمیسیون های انتخابات افغانستان آغاز شد.

ریاست جمهوری افغانستان می گوید، روند معرفی کاندیداها برای عضویت در کمیسیون های انتخابات این کشور سر از امروز آغاز شد.

به گفته معاون سخنگوی رئیس جمهور، احزاب سیاسی و نهاد های جامعه مدنی مرتبط به انتخابات می توانند چهره های مورد نظر شان را برای عضویت در کمیسیون های انتخاباتی، تا اخیر همین هفته به رئیس جمهور بفرستند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه به رادیو آزادی گفت، سر از هفته آینده رئیس جمهور روند گزینش و تعیین کمیشنران کمیسیون های انتخابات را بر اساس همین لیست، آغاز خواهد کرد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری

او می‌گوید:

"احزاب سیاسی و نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات سر از امروز برای هفت روز می توانند کاندیدای خود را برای کمیسیون‌های انتخابات معرفی کنند، بعد از ختم هفت روز پروسه تعین و گزینش شان شروع خواهد شد."

بر اساس قانون تعدیل شدۀ انتخابات، هر حزب سیاسی راجستر شده در وزارت عدلیه می تواند یک یک نفر را به عنوان کاندیدای عضویت در کمیسیون های انتخابات به ریاست جمهوری معرفی کند.

امان ریاضت سخنگوی وزارت عدلیه افغانستان می گوید، در حال حاضر هفتاد و دو حزب سیاسی در این وزارت ثبت و راجستر اند، یعنی این هفتاد و دو حزب سیاسی حق دارند هفتاد و دو نفر را به عنوان کاندیدای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی معرفی کنند.

وزارت عدلیه افغانستان می گوید، در حال حاضر هفتاد و دو حزب سیاسی در این وزارت ثبت و راجستر اند.

از سوی هم قانون تعدیل شدۀ انتخابات به نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات حق داده تا ۱۵ تن را به ریاست جمهوری معرفی کنند و باید در میان این پانزده تن پنج زن نیز شامل باشد.

پس از معرفی کاندیداها از سوی احزاب و نهادهای مدنی، کاندیداهای ریاست جمهوری به شمول محمد اشرف غنی رئیس جمهور که خود کاندیدا است، می توانند برای چهره های معرفی شده رای دهند.

در اخیر، صلاحیت رئیس جمهور است تا از میان کسانی که بیشترین رای را گرفته اند هفت نفر را برای کمیسیون مستقل انتخابات، پنج نفر را برای کمیسیون شکایات و دو نفر دیگر را برای ریاست دارلانشای این دو کمیسیون، تعیین کند.

کار بالای گزینش کمیشنران جدید کمیسیون های انتخاباتی پس از آن آغاز می شود که هفته پیش طرح تعدیل قانون انتخابات پس از تصویب در کابینه توسط محمد اشرف غنی توشیح و اجرایی شد.

ساعاتی پس از توشیح این طرح، ریاست جمهوری افغانستان اعلان کرد که کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی عزل شده محسوب می شوند.

لوی سارنوالی نیز بالافاصله کمیشنران کمیسیون های انتخابات را ممنوع الخروج اعلان کرد.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان امروز شنبه به رادیو آزادی گفت، بر اساس یافته های نهاد های امنیتی این کشور، کمیشنران پیشین کمیسیون های انتخاباتی به سوء استفاده از صلاحیت وظیفوی متهم اند.

به گفته رسولی، تحقیقات در این باره آغاز شده و نتیجه آن پس از ختم بررسی ها با مردم شریک خواهد شد.

انتظار مردم این است که احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و حکومت بتوانند افراد شایستۀ را برای مدیریت انتخابات آینده تعیین کنند.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می گوید، نهادهای مدنی کار را بالای معرفی افراد شایسته آغاز کرده است.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی فیفا
یوسف رشید رئیس اجرائیوی فیفا

او افزود:

"انشالله روی این کار میکنیم که با کدام معیار های بلندی لیست پانزده نفره را آماده کنیم، ما این لیست را تا اخیر هفته به حکومت راجع خواهیم کرد."

آقای رشید می افزاید که در حال حاضر پنج نهاد مدنی مرتبط به انتخابات کار را بالای تهیه لیست آغاز کرده اند.

به گفته وی، کوشش می شود تا به برخی نهاد های دیگر نیز در این پروسه سهم داده شود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG