لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

شورای صلح از ابراز آماده‌گی جرمنی برای میزبانی از نشست صلح استقبال میکند


عبدالخبیر اوچقون معاون شورای صلح
عبدالخبیر اوچقون معاون شورای صلح

شورای عالی صلح افغانستان از ابراز آماده‌گی جرمنی برای میزبانی از نشست صلح این کشوراستقبال میکند.

همزمان با ابراز آماده‌گی جرمنی برای میزبانی از نشست صلح افغانستان، شورای عالی صلح میگوید که جرمنی در این زمینه میتواند نقش مهمی را بازی کند.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا میگوید که جرمنی در سال ۲۰۰۱ میلادی نیز با راه اندازی نشست بُن در ایجاد اداره مؤقت نقش ایفأ کرد و حالا برگزاری نشست صلح در آن کشور نیز نتایج خوبی در پی‌خواهد داشت.

آقای اوچقون روز شنبه دراین باره به رادیو آزادی گفت:

"اگر آلمان بخواهد در مورد صلح افغانستان نشستی را میزبانی بکند فکر میکنم که نهایت موثر واقع خواهد شد، اما به شرط این‌که یکی از طرف ها حکومت افغانستان باشد زیرا حکومت این کشور ممثل اراده مردم است."

وزارت خارجه جرمنی به تازه‌گی گفته که افغانستان به صلح بین الافغانی نیاز دارد و آن کشور میخواهد زمینه گفتگو میان حکومت افغانستان و گروه طالبان را فراهم سازد.

مجله شپیگل به نقل از سخنگوی وزارت خارجه جرمنی گزارش داده که آلمان به حیث یکی از متحدان بزرگ دولت افغانستان به خواست حکومت این کشور و گروه طالبان میخواهد میزبان نشست صلح این کشور باشد.

جرمنی در حالی از آماده‌گی‌ها برای برگزاری نشست صلح سخن می‌زند که قرار است یک هیئت طالبان روز دوشنبه با عمران خان صدراعظم پاکستان در اسلام آباد دیدار کند.

هرچند روزنامه ویسا به نقل برخی از منابع طالبان گزارش داده که بیشتری مسئولان کمیسیون نظامی طالبان با این موضوع مخالف هستند که طالبان زیرفشار پاکستان مذاکرات را انجام دهند، اما سخنگوی طالبان تا هنوز در این باره ابراز نظر نکرده است.

از سوی هم ریاست اجرائیه حکومت افغانستان گفته که نشست کشورها با گروه های دهشت افگن به بهبود وضعیت افغانستان و منطقه کمک نمیکند.

در عین حال عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه میگوید که میزبانی جرمنی از نشست صلح در مقایسه با بسیاری کشورها نتایج بهتر خواهد داشت به شرط اینکه به گفته وی در این نشست تمام طرف های درگیر دخیل باشند.

عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه
عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه

او افزود:

"میزبانی آلمان از نشست صلح برای افغان ها و روند صلح موثرتر خواهد بود، اما حرف اساسی این است که طرف های درگیر یعنی هم حکومت افغانستان و هم طالبان مسلح باهم رو به رو بنشینند و با رهبری و مدیریت خود افغان ها گفتگو کنند، نه این‌که یک جناح خواسته شود و طرف دیگر آگاهی نداشته باشد."

در این حال زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز مرحله دیگری از سفرش را به اروپا و کشورهای منطقه در رابطه به صلح این کشور آغاز نموده و در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با رئیس جمهور غنی نیز دیدار کرده است.

قرار است که آقای خلیل‌زاد تا کمتر از ده روز دیگر با هیئت طالبان در قطر بار دیگر گفتگو کند اما وزارت خارجه جرمنی گفته که جنگ زمانی در افغانستان پایان خواهد یافت که حکومت نیز در مذاکرات صلح سهیم شود.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG