لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

وزارت انرژی و آب: کار عملی ساخت بند‌های آب بزودی آغاز می‌شود


آرشیف، بند کجکی ولایت هلمند
آرشیف، بند کجکی ولایت هلمند

وزارت انرژی و آب افغانستان از برنامه‌های تازه جهت ذخیره و مدیریت بهتر آب خبر می‌دهد.

احمد ویس بصیری سرپرست ریاست عمومی تنظیم آب این وزارت روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت که برنامه‌های وسیع برای ساخت بند‌های خرد و بزرگ جهت مدیریت بهتر آب روی دست است که بزودی کار عملی آن آغاز خواهد شد.

وی گفت:

"وزارت انرژی و آب برای منابع آبی برنامه‌های مختلف دارد، در هفته آینده ما عملاً کار را آغاز می‌کنیم، این پروژه دو فایده خواهد کرد، اول این‌که آب مدیریت می‌شود و از سوی دیگر از سیلاب‌های جلوگیری می‌شود که ویرانی را بوجود می‌آورد."

وزارت انرژی و آب می‌گوید که به اثر بارندگی‌های اخیر سطح آب بند برق کجکی ۵۹ متر بلند شده‌است و ابراز امیدواری می‌کند که با این کار، مشکل در بخش برق و آبیاری زمین‌ها نیز هموار گردد.

این در حالیست که در تابستان سال گذشته به سبب خشکسالی شدید، آب بند کجکی بسیار کم شده و به گفته مسئولین برق، سطح کاهش آب به ۴۶ متر رسیده بود.

این وزارت امیدوار است که با توجه به بارش برف و باران در زمستان امسال آب کشور افزایش یافته و نگرانی خشکسالی هم پایان یابد.

حکومت افغانستان در ماه جدی سال روان به‌خاطر از بین بردن تأثیرات خشک‌سالی و جلوگیری از سیلاب‌ها برای پنج حوزۀ مهم دریایی این کشور، قرارداد خریداری جالی‌های سیمی گبیون را امضا کرد.

دریای آمو
دریای آمو

در سالیان اخیر در شمال افغانستان به شمول ولسوالی‌های امام صاحب، شورتپه و قرقین در اکثر مناطقی که در مجاورت سواحل دریای آمو قرار دارند، اراضی و املاک باشندگان آن‌ها توسط آب دریای آمو از بین رفته و زیر آب شده‌است.

مدیریت آب مسئله‌ایست که رئیس جمهور غنی به بارها تعهد آنرا کرده‌است.

اما شماری از اعضای ولسی جرگه با انتقاد از حکومت می‌گویند که تا هنوز نتوانسته است که آب‌های افغانستان را به گونه بهترآن مدیریت کند.

در عین حال انجینر صاحب خان عضو کمیسیون تنظیم آب و انرژی ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت:

"بدبختانه که برای مدیریت بهتر آب تاکنون سیستمی ساخته نشده‌است و در ۱۸ سال گذشته ما نتوانستیم که آب افغانستان را درست مدیریت کنیم و بخش زیاد آن ضایع می‌شود، رئیس جمهور گفت که بند‌های آب را می‌سازد اما تا فعلاً این موضوع در حد یک تعهد باقی مانده‌است."

به اساس گزارش‌ها، افغانستان دارای ۷۵ میلیارد متر مکعب آب سطحی است اما تنها از ۳۰ درصد آن استفاده می‌کند و بقیه ۷۰ درصد آن به کشور‌های همسایه به ویژه ایران و پاکستان جریان می‌یابد و این کشور‌ها از آن به گونه رایگان نفع می‌برند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG