لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

شماری از باشندگان بلخ: از باج گیری‌های طالبان به ستوه آمده‌ایم


ساکنان بلخ و اعضای شورای ولایتی، از افزایش حضور طالبان مسلح در ولسوالی‌های چتمال، چهاربولک، شولگره و دولت آباد این ولایت شکایت داشته شورشیان مسلح را به باج‌گیری از مردم متهم می‌کنند.

برخی از ساکنان این ولسوالی‌ها می‌گویند که طالبان مسلح علاوه بر ایجاد ناامنی در ساحات آنان از هر خانواده ماهانه هزاران افغانی پول نیز طلب می‌کنند که پرداخت آن اجباری است.

ساکنان ولسوالی‌های چمتال، چهاربولک، شولگره و دولت آباد ولایت بلخ می‌گویند که طالبان شورشی در کنار جمع آوری پول ماهوار از خانواده‌ها بالای مردم عام عُشر و زکات نیز حواله کرده‌اند.

محمد خرم یکی از ساکنان ولسوالی چمتال در این باره می‌گوید:

"طالبان از مردم عشر و زکات می‌گیرند، بالای هر خانه یک مقدار خاص ماهانه ۳ الی ۴ هزار افغانی باج حواله است که باید پرداخت کنند. یا سلاح‌های را که طالبان بین خود خرید و فروش می‌کنند پول‌اش را از مردم به زور و ستم می‌گیرند."

ساکنان ولسوالی چهاربولک بلخ از مشکلات مشابه شکایت دارند، آنان می‌گویند طالبان در ساحات تحت حاکمیت‌شان قوانین خاص خود را عملی می‌کنند که اکثراً خلاف عرف بوده و مردم را با چالش مواجه کرده‌است.

باشنده‌های ولسوالی چهاربولک می‌گویند، شورشیان مسلح به گونه گروهی و به صورت اجبار به منازل مسکونی مردم می‌روند و برای صرف غذا در خانه‌های‌شان مهمان می‌شوند.

علی محمد یکی از باشنده‌های چهاربولک در رابطه گفت:

"طالبان بالای همه مردم ظلم می‌کنند، آن‌ها غریب و ثروتمند نمی‌گویند به خانه‌های مردم می‌روند و گروهی مهمانی می‌خواهند، صاحب خانه مکلف به تهیه آب و غذا برای آنان است."

اعضای شورای ولایتی بلخ نیز حضور گسترده طالبان در مربوطات ولسوالی‌های چهاربولک، چمتال و دولت آباد بلخ را تأیید می‌کنند و می‌گویند که طالبان مسلح در این ساحات بر مردم ظلم و ستم می‌کنند و از آنان باج می‌گیرند.

غلام سخی لاله یک عضو شورای ولایتی بلخ در مورد بیشتر می‌گوید:

"طالبان نه تنها در ساحات تحت حاکمیت خود در بلخ بلکه در سایر نقاطی که آنان گشت و گذار دارند نیز از مردم عشر و زکات می‌گیرند، آنانرا شکنجه می‌کنند و از نزد‌شان پول می‌گیرند."

قوماندانی امنیه بلخ نیز می‌گوید که طالبان مسلح در ساحات تحت کنترول‌شان در بلخ مردم عام را آزار و اذیت می‌کنند و از آنان باج می‌گیرند.

عادل شاه عاد سخنگوی پولیس بلخ گفت:

"بلی طالبان در ساحاتی که حضور دارند در آنجا از مردم باج‌گیری می‌کنند، مردم را اذیت می‌کنند و مجبور به دادن عشر و زکات می‌سازند."

با این حال ذبیح الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان مسلح تأیید کرده‌است که آنان در ساحات تحت نفوذ‌ شان در بلخ طبق احکام شرعی و نظر به قواعد مالیه دهی اسلامی از مردم پول جمع آوری می‌کنند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG