لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

دی هیل: آزادی زنان نباید قربانی یک موافقتنامه ناقص شود


برخی روزنامه‌های بین‌المللی
برخی روزنامه‌های بین‌المللی
  • دیفنس نیوز​

دیفنس نیوز نشریۀ آنلاین امریکایی مقالۀ را در بارۀ حضور نیروهای امریکایی در افغانستان، به نشر رسانده می‌نویسد؛ شماری از اعضای مهم کانگرس امریکا روز شنبه پس از ملاقات با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در حاشیۀ کنفرانس امنیتی مونیخ در جرمنی از خروج گستردۀ قوای امریکایی از افغانستان هشدار دادند که پیش از این رئیس جمهور دونالد ترمپ در بارۀ سوریه اعلان کرده بود.

نشریه دیفنس نیوز به نقل از اعضای کانگرس می‌نویسد که می‌گویند، در دیدار‌ شان با رئیس جمهور اشرف غنی، روی پروسۀ صلح در افغانستان، دخالت روسیه در این روند و حضور نیرو‌های امریکایی در این کشور، بحث شد.

بیش از ۵۰ تن از اعضای کانگرس امریکا در نشست امنیتی مونیخ در جرمنی اشتراک داشتند.

اشتراک این تعداد از اعضای کانگرس امریکا بی‌پیشینه بود.

نشریه دیفنس نیوز در این مقاله می‌نویسد، رئیس جمهور افغانستان در نشستی در عقب دروازه‌های بسته با اعضای کانگرس ایالات متحده گفت، او اطمینان دارد که تصمیم رئیس جمهور دونالد ترمپ در ارتباط به خروج قوای امریکایی از افغانستان وابسته به وضعیت امنیتی در این کشور می‌باشد.

اما به‌گفته نشریه، اعضای کانگرس گفته‌اند که آن‌ها در حال حاضر با هر گونه خروج نیرو‌ها از افغانستان مخالف هستند.

همزمان، انگلا مرکل صدراعظم جرمنی روز شنبه در سخنرانی خود در کنفرانس مونیخ گفت، او در کنار اقدامات یک جانبۀ اداره ترمپ، در مورد پلان خروج فوری نیروها از سوریه و افغانستان نگران است.

خانم مرکل هشدار داد که مأموریت ناتو در افغانستان با نقش امریکا در این کشور ارتباط دارد.

  • دی هیل

نشریۀ دی هیل چاپ امریکا در باره تلاش‌های صلح در افغانستان در مقالۀ تحت عنوان "آزادی زنان نباید قربانی یک موافقتنامه ناقص شود" نوشته است، در چند سال اخیر، این اولین باریست که تلاش‌های جدی صلح افغانستان آغاز شده‌است.

در دور اخیر گفتگو میان طالبان و ایالات متحده امریکا، برای مذاکرات بعدی یک چوکات مشخص شد، چوکاتی که در آن، خروج تدریجی نیرو‌های امریکایی از افغانستان، این‌که تندروان دیگر از خاک افغانستان به حیث پناهگاه استفاده کرده نمی‌توانند و در گفتگو‌های آینده حکومت افغانستان شامل خواهد شد، مطرح گردیده‌است.

نشریۀ دی هیل امریکایی در ادامه این مقاله می‌نویسد، با در نظرداشت این‌که در این گفتگو ها مسئله حقوق زنان به حاشیه کشانیده شده، نگرانی در مورد احتمال یک میکانیزم تقسیم قدرت و تعدیل قانون اساسی افزایش یافته که عقب نشینی به حاکمیت بی‌رحمانه طالبان پنداشته می‌شود.

به نوشته نشریه، در این گفتگو‌ها در بارۀ حقوق بشر به خصوص حقوق زنان اولویت داده نشده و این مسئله نگرانی‌ها در میان زنان را ایجاد کرده که مبادا زنده‌گی و آزادی‌شان در گفتگو‌های جاری در یک توافق ناقص و مؤقتی قربانی شود که در نهایت یک صلح پایه‌دار در پی نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG