لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

ادارۀ ارگان‌های محلی: بحث ارتقاء برخی ولسوالی‌ها به ولایات قطعی نشده‌است


سید شاه سقیم سخنگوی اداره مستقل ارگان‌های محلی
سید شاه سقیم سخنگوی اداره مستقل ارگان‌های محلی

ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی افغانستان این را تأیید می‌کند که بحث‌ها در خصوص ایجاد ولایت‌های جدید میان این اداره و ارگ جریان دارد، اما می‌گوید تا حال در مورد کدام منطقه و یا ولسوالی که به ولایت ارتقاء یابد، تصمیم قطعی اتخاذ نشده‌است.

پیش از این برخی از رسانه‌ها بر اساس معلومات منابع نا معلوم در گزارش‌های‌ شان گفته‌اند که حکومت افغانستان شماری از ولسوالی‌ها را به ولایت‌ها مبدل کرده‌است.

اما سید شاه سقیم سخنگوی اداره مستقل ارگان‌های محلی روز دوشنبه «۲۹ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که این گزارش‌ها بی‌اساس اند و تا حال در مورد کدام منطقه و یا ولسوالی تصمیم قطعی گرفته نشده‌است.

وی گفت:

"بحث‌ها و مطالعات بین ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی و ارگ پیرامون این مسئله جریان دارد هیچ حقیقت ندارد، گزارش‌های که نشر می‌شود که در فلان ولایت فلان منطقه یا فلان ولسوالی به ولایت مبدل می‌شود هنوز اداره مستقل ارگان‌های محلی و در مجموع حکومت به هیچ نتیجه نرسیده‌است و هیچ ولسوالی را مشخص نکرده است که به ولایت تبدیل شود."

وی گفت که این کار از سوی حکومت با در نظرداشت خواست مردم، موقعیت منطقه و ولسوالی، نفوس و امکانات حکومت انجام می‌شود که تلاش‌ها در این خصوص ادامه دارند.

برخی رسانه‌ها در گزارش‌های شان گفته‌اند که حکومت افغانستان ولسوالی‌های پامیر در بدخشان، جاغوری در غزنی، شینوار در ننگرهار، تیوره در غور، اندخوی در فاریاب، شیندند و شهرک اسلام قلعه در هرات را به ولایت‌های مستقل ارتقاء می‌دهد.

بحث‌ها در خصوص ایجاد ولایت‌های جدید در حالی آغاز شده‌است که باشنده‌گان شماری از ولسوالی‌ها خواستار ارتقاء ولسوالی‌شان به ولایت شده‌اند، از جمله باشنده‌گان ولسوالی مُقر در غزنی که آن‌ها در خصوص خاموشی حکومت در برابر خواست‌های شان اعتراضات را راه اندازی کرده مسیر شاهراه کابل-کندهار را بستند.

سخنگوی ارگان‌های محلی در خصوص این اعتراض‌ها گزارش رسانه‌ها را رد کرده گفت که آوازه‌های نادرست، مردم را تشویق به اعتراض کرده و زمانی‌که برای‌شان جواب قانع کننده داده شد به اعتراضات‌شان پایان دادند.

در این حال برخی از کارشناسان افغان افزایش ولایت‌ها را بدون موجودیت یک احصائیه دقیق کار درست ندانسته و می‌گویند این مسئله سبب افزایش خواست‌های باشنده‌گان بسیاری از مناطق کشور می‌گردد.

ناصر شفیق یکی از این کارشناسان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"این یک تطمع سیاسی است و زمانی‌که یک ولسوالی به ولایت مبدل می‌شود و آن هم بدون سرشماری و به خواست مردم عملی می‌شود این راه را به دیگران باز می‌کند و هر کس ادعا می‌کند که ولسوالی ما به ولایت مبدل شود."

آقای شفیق سفارش کرد که بهتر است تا حکومت بجای افزایش ولایت‌ها به مشکلات ولایات موجود در کشور توجه لازم کرده و خدمات را به گونه متوازن به باشنده‌گان آن فراهم نماید.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG