لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

محموله‌های تجارتی از طریق راه لاجورد به ولایت هرات رسیدند


یکی از محموله‌های تجارتی که به شهر هرات رسیده است.
یکی از محموله‌های تجارتی که به شهر هرات رسیده است.

محموله‌های تجارتی از کشور ترکیه از طریق راه لاجورد روز دوشنبه به گمرک ولایت هرات رسید.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات می‌گوید که از طریق راه لاجورد وابسته‌گی افغانستان در بخش ترانزیت به کشورهای همسایه کاهش یافته‌است.

پنج موتر اموال تجارتی از کشور ترکیه از طریق راه لاجورد به ولایت هرات رسید.

‌مقام‌های محلی هرات می‌گویند این اموال شامل سه کانتینر روغن خوراکی، دو کانتینر باتری سولر می‌باشد و چهار کانتینر دارو نیز از طریق بندر «آقینه» به ولایت فاریاب رسیده‌است.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات می‌گوید افغانستان از چندین جهت به کشورهای خارجی وصل شده و ایجاد راه‌های جدید ترانزیتی این کشور را از محاصره نجات داده‌است.

وی گفت:

"امروز محموله‌ها پس رسید، ما و شما از راه زمین وصل شدیم به اروپا و ممالک دیگر که همان خودکفایی ما را و وابسته‌گی ما تغییر داد. ما از طرف شمال هم وصل شدیم، از طرف پاکستان هم وصل هستیم، از طریق چابهار وصل هستیم، در آن راستا یک کار بزرگ شده است و ان‌شاءالله کمک خواهد کرد، تاجر ما را و افغانستان که از همین انحصار بیرون شود."

حدوداً دو ماه زمان برای نقل و انتقالات اموال تجارتی افغانستان از طریق راه لاجورد طول کشیده‌است.

یونس رهنورد، رئیس اداره ترانسپورت هرات می‌گوید که با ایجاد تسهیلات در بخش گمرکات و مسیرهای ارتباطی، نقل و انتقالات اموال تجارتی به دو هفته کاهش پیدا کند.

وی افزود:

"در مجموع حدود دو ماه وقت را در برگرفته‌است، در سال‌های آینده در محموله‌های بعدی، بعد از این که مشکلات و چالش‌هایی که سر راه این محموله‌ها است، رفع شود، ما امیدواریم که به یک ماه بتوانیم این محموله‌ها به مقصد برود و پس برگردد."

محموله‌های تجارتی از طریق سیستم «تیر» به اروپا منتقل شده‌است.

استفاده از این سیستم در راستای کاهش زمان، هزینه و بالابردن مصونیت مؤثر گفته می‌شود.

احمد سعید عظمیان، عضو هیئت اتاق تجارت و صنایع هرات می‌گوید که آمادگی‌ها برای انتقال اموال تجارتی از طریق راه لاجورد وجود دارد.

آقای عظمیان افزود:

"در حال حاضر امکانات و ظرفیت از این وجود دارد که برای از این که ادامه این راه را ادامه بدهیم، امکانات و ظرفیت‌های کافی وجود دارد."

کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و ترکیه عضو موافقت‌نامه راه لاجورد می‌باشند.

مراسم گشایش راه لاجورد در هرات
مراسم گشایش راه لاجورد در هرات

در ۲۲ ماه قوس سال جاری این راه با حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و نماینده‌گان با صلاحیت این کشورها در هرات افتتاح شد.

مقام‌های افغان می‌گویند که استفاده از راه لاجورد میزان وابسته‌گی این کشور در بخش ترانزیت به کشورهای خارجی را کاهش خواهد داد.

همواره انتقال اموال تجارتی افغانستان، از طریق کشور پاکستان با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌است و افغانستان در حال دور زدن این کشور در بخش ترانزیت است.

گزارش: شاه‌پور

XS
SM
MD
LG