لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

ارگ: حدود هشت تن به‌‎خاطر کرسی کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی معرفی شده‌اند


آرشیف/ هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور
آرشیف/ هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید تا کنون حدود هشت تن از سوی احزاب سیاسی از بهر گزینش در کرسی‌های کمیشنری در کمیسیون‌های انتخاباتی به رئیس جمهور معرفی شده‌اند.

ریاست جمهوری می‌گوید فهرست نامزدان کرسی‌های دارالانشأ‌ها و کمیشنرهای کمیسیون‌های انتخاباتی تا پنجشنبه هفته روان تکمیل می‌گردد.

ارگ ریاست جمهور افغانستان
ارگ ریاست جمهور افغانستان

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه «۳۰ دلو ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که تا کنون فهرست نام‌های ۸ تن از نامزدان به ریاست جمهوری فرستاده شده است.

او افزود:

"تا کنون که ما گزارش داریم، هشت تن از سوی احزاب برای حکومت معرفی شده اند، این روند به گونه عادی ادامه دارد، ان‌شاءالله تا چند روز آینده تمامی نامزدان معرفی خواهند شد و تا پنجشنبه فهرست این نامزدان تکمیل خواهد شد."

هفته گذشته رئیس جمهور با صدور یک فرمان، طرح تعدیل شدۀ قانون انتخابات را توشیح کرد و پس از نافذ شدن این قانون ریاست جمهوری اعلام کرد که بر اساس آن کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی از وظایف‌شان برکنار شده‌اند.

بربنیاد قانون جدید انتخابات، احزاب سیاسی که در وزارت عدلیه ثبت باشند و همچنان جامعه مدنی مربوط به انتخابات باید فهرست ۹۰ تن را به ریاست جمهوری واگذار کنند تا رئیس جمهور از این میان ۱۳ تن را به‌حیث کمیشنران و دو تن را به کرسی‌های دارالانشاهای کمیسیون‌های انتخاباتی بگمارد.

در قانون انتخابات آمده است که در گزینش کمیشنران باید توازن قومی و سمتی در نظر گرفته شود و از ۱۵ تن که معرفی می‌شوند باید ۵ تن آنان را زنان بسازند.

شماری از نهادهای ناظر انتخابات می‌گویند در گزینش کمیشنران باید شرایط ذکر شده در قانون انتخابات به گونه جدی در نظر گرفته شود.

  • این که در قانون چه شرایط دیگری برای نامزدان کرسی‌های کمیسیون‌های انتخاباتی در نظر گرفته شده است؟

یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا

یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا در این باره می‌گوید:

  • "نامزدان باید تابعیت افغانسان را داشته باشند.
  • ۳۵ سال عمر‌ شان را تکمیل کرده باشند.
  • لیسانس باشند.
  • شهرت نیک داشته باشند.
  • تجربه ۵ سالۀ مدیریت داشته باشند.
  • محکوم به جنایات نباشند.
  • و پس از گزینش در سمت کمیشنری عضویت کدام حزب را نداشته باشند."

اما این که این شرایط در گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی در نظر گرفته خواهد شد و یا نه؟ پس از گزینش این کمیشنران روشن خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG