لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۴۹

دستور مسعود اندرابی به نیرو های پولیس: هیچ تروریست را در میدان‌های جنگ زنده نمانید


آرشیف/ مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان
آرشیف/ مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان

سرپرست وزارت داخله افغانستان به تمام قوماندان‌های امنیه و قطعات خاص پولیس دستور داده تا مخالفان مسلح دولت را در میدان‌های جنگ از بین ببرند.

یک منبع معتبر در وزارت داخله می‌گوید، سرپرست این وزارت صلح را کار رهبری سیاسی حکومت خوانده و گفته که نیرو های امنیتی برای بلند بردن اقتدار سیاسی از حالت دفاعی بیرون شده و حالت تهاجمی را اختیار کنند.

این منبع که نمی‌خواهد از وی نام گرفته شود به رادیو آزادی گفت، مسعود اندرابی روز سه شنبه «۳۰ دلو ۱۳۹۷» در اولین جلسه‌اش با مسئولان وزارت داخله به قوماندان‌های امنیه و قطعات خاص پولیس دستور داده تا تروریست‌ها را در میدان‌های جنگ زنده نمانند.

نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله در این باره ابراز نظر نکرده، اما گفت، آقای اندرابی به قوماندان‌های امنیه کابل و ولایات سفارش جدی کرده تا آن عده مقام‌های دولتی، زورمندان و گروه‌های که به پولیس اهانت می‌کنند، تحت تعقیب قرار دهند.

او افزود:

"سرپرست وزارت داخله به قوماندان‌های امنیه کابل و ولایات سفارش کرده تا آن عده مقام‌های دولتی، زورمندان و گروه‌های که پولیس را در ساحات کاری‌شان اهانت، تحقیر و لت‌وکوب می‌کنند، تحت تعقیب قرار دهند."

برخی کارشناسان نظامی اظهارات سرپرست وزارت داخله در بارۀ برخورد پولیس در میدان‌های جنگ را به شمشیر دو سره نسبت داده می‌گویند، این کار فایده و ضرر خواهد داشت، به این معنی که این اظهارات از یک‌سو به نیرو های امنیتی روحیه می‌دهند و از سوی دیگر عقدۀ مخالفان مسلح دولت را نیز افزایش داده و آنان را به عمل باالمثل تحریک می‌کنند.

اما برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند، این اقدام سبب خواهد شد تا مخالفان مسلح دولت نیز در برخورد با نیرو های امنیتی اصلاحات بیاورند.

خالد پشتون عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه در کنار حمایت از این اقدام وزارت داخله به حفظ احترام دو جانبه در برخورد پولیس تأکید می‌کند.

خالد پشتون عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه
خالد پشتون عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه

​او افزود:

"از ۱۸ سال گذشته به این‌سو مخالفان مسلح دولت مسئولان حکومتی و امنیتی را با بی‌رحمی کشته اند و طرف مقابل که حکومت است با مخالفان مسلح را که بازداشت می‌کند برخورد انسانی می‌کند و چند مدت بعد آزاد شان می‌کند، اگر این کار شود یک پیام قاطع برای مخالفان خواهد بود که کاری را که من می‌کنم عین کار در مقابل من انجام خواهد شد، مسئله دوم که برخورد با پولیس است، من در این‌جا یک مسئله مشروط را یاد می‌کنم که پولیس برخوردی را که از مردم توقع دارد پولیس هم باید با مردم عمل باالمثل انجام دهد، در این کار عمل باید دو طرفه باشد، نه یک طرفه."

اظهارات تازۀ سرپرست وزارت داخله در حالی صورت می‌گیرد که نسبت به افزایش تلفات نیرو های امنیتی و دفاعی در میدان‌های جنگ نگرانی‌ها در حال افزایش است و بیشتر عامل آن به ضعف مدیریت نسبت داده می‌شود.

پیش از این حکومت افغانستان به نظامیانش دستور داده است تا از حالت دفاعی بیرون شده و حالت تهاجمی را اختیار کنند.

اینکه با دستور جدید سرپرست وزارت داخله در میدان‌های جنگ چی تغییراتی خواهد آمد؟ با گذشت زمان روشن خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG