لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۷

شماری از وکلا و کارشناسان: رئیس جمهور غنی بر همکاری صادقانه اسلام‌آباد شک دارد


میرداد نجرابی منشی ولسی جرگه افغانستان
میرداد نجرابی منشی ولسی جرگه افغانستان

پس از آن که رئیس جمهور در دیدار با زلمی خلیل‌زاد در پیوند به روابط طالبان و پاکستان خواستار وضاحت شده‌است، شماری از اعضای هیئت اداری ولسی جرگه حالا می‌گویند، رئیس جمهور هنوز بر همکاری صادقانه پاکستان با پروسه صلح افغانستان شک و تردید دارد.

میرداد نجرابی منشی این جرگه روز سه‌شنبه «۳۰ دلو ۱۳۹۷» در این باره به رادیو آزادی گفت:

"پاکستان سیاست دوگانه را با افغانستان در پیش گرفته‌است، از یکسو خودش را همکار خوب امریکا در کار مبارزه با تروریزم می‌خواند و از سوی دیگر، به گونه غیر مستقیم، اما جدی از طالبان حمایت می‌کند، هدف رئیس جمهور این بوده که پاکستان موضع‌‌اش را در این زمینه باید روشن بسازد، اگر صلح می‌خواهد پس با حکومت افغانستان باید در این زمینه همکاری کند یا این را روشن سازد که از طالبان حمایت نمی‌کند و اگر حمایت نمی‌کند پس گام‌های عملی بردارد."

آقای نجرابی می‌گوید، پاکستان در برابر پروسه صلح افغانستان سیاست دو روی دارد و از این رو بوده که رئیس جمهور غنی خواستار وضاحت در پیوند به روابط میان این کشور و طالبان شده‌است.

رئیس جمهور غنی شام روز یکشنبه هفته روان در دیدار با زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در پیوند به پیشرفت‌های اخیر روند صلح این کشور گفتگو کرده‌است.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده‌است که در دیدار رئیس جمهور با آقای خلیل‌زاد روی یک چهارچوب تازه و واضح برای صلح افغانستان نیز توافق شده‌است.

در خبرنامه هم‌چنان آمده‌است که در چهارجوب این میکانیزم تازه معلومات در پیوند به پیشرفت‌های صلح با حکومت افغانستان شریک ساخته می‌شود و با یک اجندای مشخص در مشوره با حکومت افغانستان در این راستا اقدام صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور غنی هم‌چنان در دیدار با آقای خلیل‌زاد گفته‌است که باید طالبان و پاکستان روابط با یکدیگر را واضح سازند که بر چه اساس استوار است.

آقای غنی این را نیز گفته‌است که باید روابط طالبان با شبکه‌های تروریستی و با اقتصاد جرمی و حرام نیز واضح گردد.

در این میان احمد سعیدی کارشناس سیاسی می‌گوید رئیس جمهور با این سخنان از پاکستان می‌خواهد تا تعهداتش را در پیوند به صلح افغانستان در عمل نشان دهد.

احمد سعیدی کارشناس سیاسی
احمد سعیدی کارشناس سیاسی

آقای سعیدی گفت:

"ممکن هدف سخنان رئیس جمهور این باشد، چیزی‌ که پاکستان ظاهراً آن را انجام می‌دهد و می‌گوید که حامی صلح افغانستان است، این را در عمل ثابت سازد، اما این امکان‌پذیر نیست، زیرا پاکستان در پیوند به افغانستان استراتژی عمیق دارد و تا هنگامی‌که به اهداف خود دست نیابد، امکان ندارد."

در این میان، خالد سادات یکی از آگاهان روابط بین‌الملل می‌گوید رئیس جمهور غنی با این سخنان می‌خواهد از جزئیات نشست‌های مقام‌های پاکستان و طالبان که در حضور امریکا صورت می‌گیرد، بداند.

وی افزود:

"این‌جا دو گپ است، یکی این‌که رئیس جمهور می‌خواهد سخنانی را که پاکستان در حضور امریکا با طالبان مطرح می‌کند، از آن خودش را خبر سازد و خواست مردم نیز همین است، در کنار این می‌خواهد دولت افغانستان به یک دولت فعال تبدیل شود و برای این فعالیت بر مذاکره کننده‌گان و تیم گفتگو کنندۀ خلیل‌زاد از سوی حکومت هر گونه فشار ممکن وارد گردد و رئیس جمهور نیز متوجه همین مسئله است که دولت افغانستان به یک دولت فعال مبدل گردد."

آقای سادات هم‌چنان می‌گوید رئیس جمهور می‌خواهد بداند که پاکستان از صلح افغانستان چه برداشتِ دارد و چه امتیازی می‌خواهد به دست آورد.

پاکستان پیوسته به حمایت و پناه دادن به طالبان افغان و دیگر گروه‌های هراس افگن در خاک‌اش متهم بوده‌است، اتهام‌هایی‌که بارها از سوی این کشور رد شده‌است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG