لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۴

زاهد نصرالله: هر گونه اقدام هند علیه پاکستان، مذاکرات امریکا و طالبان را متأثر می‌سازد


سفارت پاکستان در کابل
سفارت پاکستان در کابل

سفیر پاکستان در کابل می‌گوید که هر گونه اقدام خشونت‌آمیز هند علیه پاکستان، مذاکرات صلح میان ایالات متحدۀ امریکا و گروه طالبان را متأثر می‌سازد.

در ادامه تنش‌ها میان اسلام‌آباد و دهلی جدید، زاهد نصرالله، سفیر پاکستان در کابل می‌گوید اگر هند در موضوع کشمیر در برابر پاکستان دست به کار شود، این اقدام بالای روند گفتگو های صلح میان نماینده‌های طالبان و امریکا تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وی روز سه شنبه «۳۰ دلو ۱۳۹۷» در یک نشست خبری گفت که پاکستان نقش مهم در پروسه صلح افغانستان دارد و آغاز مذاکرات نماینده‌های طالبان و امریکا نیز جز اقدامات عملی این کشور بوده است.

او افزود:

"مثل که شما می‌فهمید پاکستان در پروسه صلح افغانستان یک رول کلیدی دارد، این چنین تنش‌ها می‌تواند بالای این پروسه تأثیرگذار باشد، اگر تشنج میان هند و پاکستان در موضوع کشمیر بیشتر شود و یا کدام اقدام شود، این تأثیر بالای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت."

درحالی تنش‌ها میان هند و پاکستان اوج گرفته است که در ۱۴ فبروری در کشمیر هند حمله مرگبار صورت گرفت که در نتیجۀ آن بیش از ۴۰ شبه نظامی پولیس هند کشته شدند.

تصویر از یک حمله در کشمیر
تصویر از یک حمله در کشمیر

مسئولیت این حملۀ مرگبار را گروه تندرو سنی جیش محمد مستقر در پاکستان به دوش گرفت.

مقام‌های افغان و امریکایی با اشاره به نفوذ پاکستان بر طالبان، همواره تأکید کرده اند که اسلام‌آباد نقش مهمی را در روند صلح افغانستان بازی می‌کند.

نصرالله خان همچنان در بارۀ به تأخیر افتادن دیدار نماینده‌های طالبان و مقامات پاکستانی گفت که اسلام‌آباد سفر هیئت طالبان را تأیید نکرده و آنان هیچ تبصره در این باره ندارند.

سفیر پاکستان در کابل همچنان گفت که بالای طالبان نفود دارند، اما این نفوذ در حدی نیست که سبب تصمیم‌گیری شود، اما با تیره شدن روابط آن کشور با هند، ظاهراً از اخلال در روند مذاکرات صلح با طالبان هشدار داده است.

در حالی نصرالله از متأثر شدن روند گفتگو های صلح افغانستان سخن می‌زند که قرار است به تاریخ ۲۵ فبروری، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات برای صلح افغانستان با نماینده‌گان گروه طالبان در قطر دیدار کند.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است، اگر طالبان به گفتگو‌های مستقیم با حکومت حاضر شوند، هیئت این کشور در آن نشست اشتراک خواهد کرد.

اما حکومت افغانستان در واکنش به اظهارات سفیر پاکستان در کابل می‌گوید که موجودیت پناهگاه‌های تروریستان در منطقه، به صلح و ثبات افغانستان آسیب می‌رساند.

محمد هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی ابراز امیدواری کرد که بجای اظهارات بی‌بنیاد، باید پاکستان علیه تروریزم اقدام عملی کند.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

​او افزود:

"موجودیت تروریزم در منطقه و لانه‌های شان در جاهای که است برای صلح و ثبات افغانستان و منطقه اسیب می‌رساند و باید از تروریزم و استفاده ابزاری از پناهگاه باید خودداری شود و امید داریم به جای اظهارات بی‌اساس، گام‌های عملی برداشته شود تا تروریزم در منطقه از بین برده شود."

این در حالیست که ظاهراً گفتگو های صلح افغانستان پیشرفت‌های چشم‌گیر به خود گرفته است.

حکومت افغانستان، ایالات متحده امریکا و برخی از کشور های منطقه از جمله پاکستان نیز تلاش‌های شانرا برای موفقیت این پروسه بیشتر کرده اند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG