لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۶

دنیا: تلاش می‌شود روند صلح برای چندین سال دیگر به تأخیر بیفتد


برخی روزنامه‌های چاپ کابل
برخی روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل به سخنان اخیر سفیر پاکستان در کابل و روند صلح افغانستان پرداخته‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش به نقل از زاهد نصرالله سفیر پاکستان در کابل نوشته که اگر هند در واکنش به حمله اخیر در کشمیر در برابر پاکستان دست به خشونت بزند این کار به گفتگوهای امریکا و طالبان تأثیر سوء بر جا خواهد گذاشت.

در سرمقاله هم‌چنان آمده‌است که این سخنان زاهد نصرالله مملو از معناست نه‌تنها از بهر این‌که تهدید بزرگی برای افغان‌ها و امریکا است، بلکه از آن سخنان روشن می‌گردد که در گفتگوهای اخیر تفاهم بسیار میان پاکستان و امریکا وجود دارد.

روزنامه ویسا هم‌چنان نگاشته است، این نخستین بار نیست که سفیر پاکستان در کابل به چنین سخنان می‌پردازد، بلکه پیشتر نیز مقام‌های پاکستانی اوضاع افغانستان و هند را گره خورده با اوضاع پاکستان خوانده‌اند.

مقاله نویس نگاشته‌است که از این سخنان سفیر پاکستان چنان معلوم می‌شود که پاکستان با سرنوشت افغانستان معامله کرده می‌تواند و نیز در منطقه با دیگر کشورها به مقابله پرداخته می‌تواند.

مقاله نویس بدین باور است که افغان‌ها پیوسته در جنگ بیگانه‌گان کشور خود شان را ویران کرده‌اند‌.

در بخش از این مقاله به سخنان چند روز گذشتۀ رئیس جمهور غنی نیز اشاره شده که گفته‌است، در چهار سال حکومت وی تنها ۶۶ سرباز امریکایی در افغانستان جان باخته‌اند و مقاله نویس در ادامه به نقل از آقای غنی نگاشته‌است، این مثال خوبی است بر این‌که افغان‌ها در جنگ بیگانه‌گان سرهای‌شان را قربانی می‌دهند.

مقاله نویس در پایان نوشته‌است که بر دوستی امریکا با افغانستان به دیدۀ شک می‌نگرد و ادامه داده‌است که اگر امریکا با مردم افغانستان دوستی صادقانه می‌داشت، پاکستان جرأت دوام بدختی و چالش افگنی در افغانستان را نمی‌داشت.

  • دنیا

روزنامه دنیا با اشاره به گفتگوهای صلح افغانستان نوشته که تلاش می‌شود برای چندین سال دیگر این روند به تأخیر بیفتد.

در پایان این سرمقاله نگاشته شده‌است که هرچند بیشتر از هر زمان دیگر برای انجام گفتگوهای صلح تلاش‌ها سرعت داده شده‌اند، اما با این همه تلاش‌ها، اکنون این پروسه به گونه بطی به پیش می‌رود و در عمل محسوس و ملموس نبوده‌است.

سرمقاله نویس تأکید حکومت بر عدم گفتگو با طالبان و سربازنی حکومت
را از مواردی می‌خواند که این روند را با چالش روبه‌رو ساخته می‌تواند.

مقاله نویس ادعا کرده‌است که رئیس جمهور غنی از بهر طولانی شدن زمان حکومت‌اش تلاش می‌ورزد گفتگوهای صلح افغانستان زمانگیر شود تا برای ۵ سال دیگر در قدرت باقی بماند.

سرمقاله نویس پیشنهاد می‌کند که طالبان بجای حکومت با سیاسیون گفتگو کرده‌اند و حکومت نیز باید اجازه دهد این روند به همین گونه به پیش برده شود تا به گفته او زمینۀ گفتگوهای رو در رو میان حکومت و طالبان را فراهم سازد.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی در مقاله‌اش به جرگه مشورتی صلح اشاره کرده‌ و نگاشته که حکومت باید برای این جرگه صلاحیت اجرایی دهد تا فیصله آن عملی گردد.

در سرمقالۀ این روزنامه آمده‌است که حکومت باید پس از ایجاد این جرگه ضمانت دهد که فیصلۀ این جرگه را می‌پذیرد، زیرا به باور مقاله نویس اگر فیصله اعضای جرگه مشورتی صلح خلاف وحدت ملی رهبران حکومت باشد در این صورت ممکن حکومت در برابر شکل‌گیری این جرگه بهانه‌جویی کند.

XS
SM
MD
LG