لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

تدابیر تازه برای تطبیق بهتر واکسین پولیو در هرات اتخاذ شده‌است


جریان تطبیق کمپاین واکسین پولیو در ولایت هرات
جریان تطبیق کمپاین واکسین پولیو در ولایت هرات

برای نخستین بار، افراد مسلط با زبان‌های پشتو و دری در بخش تطبیق واکسین پولیو برای بی‌جا شده‌گان داخلی در هرات استخدام شده‌اند.

مسئول کمپاین پولیو در زون غرب افغانستان می‌گوید که این اقدام به دلیل تطبیق هر چه بهتر کمپاین واکسین پولیو اتخاذ شده‌است.

در این دور کمپاین واکسین پولیو در مناطق اسکان بی‌جا شده‌گان داخلی در حدود ۱۷ هزار طفل واکسین خواهند شد.

بیشتر بی‌جا شده‌گان داخلی در هرات با زبان پشتو بلدیت دارند و در دوره‌های گذشته واکسین پولیو، کارمندان تطبیق کننده به دلیل ندانستن زبان پشتو در راستای تطبیق واکسین پولیو با مشکلات مواجه می‌شدند.

بی‌جا شده‌های داخلی در هرات
بی‌جا شده‌های داخلی در هرات

عبدالوحید رحمانی مسئول کمپاین پولیو در ولایات غربی افغانستان به پیامدهای مثبت این اقدام برای تطبیق واکسین پولیو در مناطق بی‌جا شده‌های داخلی در هرات باورمند است.

وی می‌گوید:

"تمام رضاکاران، سوپروایزران و کوردیناتوران و مبلغین که تقریباً در حدود ۶۰ نفر می‌شوند از خود کمپ‌ها، کسانی‌که ما انتخابات بکنیم، آن‌ها را آموزش بدهیم که آن‌ها هم به زبان فارسی و پشتو بلدیت داشتند که خوشبختانه این کار شده‌است و ما شاهد تغییرات مثبت در این دور از کمپاین به خصوص در ساحه که مهاجرین جا به جا شده‌اند، خواهیم بود."

قدرت‌الله شینواری مشاور یونیسف یا صندوق حمایت از اطفال در ولایت هرات می‌گوید که تطبیق کننده‌های واکسین پولیو، همگی اطفال زیر سن پنج سال بی‌جا شده‌گان داخلی را تحت پوشش واکسین قرار خواهند داد.

آقای شینواری می‌افزاید:

"برای افراد بی‌جا شده تیم‌های را ما مشخص کرده‌ایم، آن‌ها خانه به خانه، خیمه به خیمه می‌روند و به مردم خبر می‌دهند و تبلیغ می‌کنند."

داوود هاشمی معاون والی هرات از خانواده‌ها می‌خواهد که با تطبیق کننده‌گان واکسین پولیو همکاری کنند، تا هیچ طفلی از کمپاین واکسین باز نماند.

وی گفت:

"پیام ما به خانواده‌های محترم این است که همکاری لازم داشته باشند، اطفال زیر سن پنج سال خود را به اسرع وقت به مراکز واکسیناسیون که به نزدیک خانه‌‌های‌شان به احتمال زیاد در مکاتب، مدارس و مساجد جا به جا می‌شود، ببرند و واکسین کنند."

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات می‌گوید که نظارت آن‌ها نشان می‌دهد که هیچ نوع مشکل در بخش تطبیق واکسین پولیو در این ولایت وجود ندارد.

وی گفت:

"این ویروس، ویروس خطرناک است، مردم هم فهمیدند و مردم هم درک کردند. همیشه از تمام واکسین که مربوط به ریاست صحت عامه بوده، مردم هرات، ولسوالی‌های ما و قریه و قصبات استقبال کردند."

در جریان سال‌جاری، شمار زیادی از خانواده‌های بی‌جا شده از ولایت‌های غور، بادغیس و فاریاب به دلیل جنگ و خشک‌سالی به ولایت هرات آواره شده‌اند.

مسئولان صحی هرات تأکید دارند که با نظارت جدی از کمپاین واکسین پولیو، اطفال بی‌جا شده‌های داخلی به گونه منظم واکسین خواهند شد.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG