لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۶:۵۸

ترکمن‌های معترض مسیر بندر حیرتان-مزار شریف را مسدود کردند


صدها تن از باشنده‌گان ولسوالی شورتپه ولایت بلخ
صدها تن از باشنده‌گان ولسوالی شورتپه ولایت بلخ

صدها تن از باشنده‌گان ولسوالی شورتپۀ ولایت بلخ به دلیل آنچه ظلم و ستم مقامات محلی حیرتان بر ساکنان مناطق ترکمن نشین شهرک بندری حیرتان می‌خوانند، دست به تظاهرات زده و راه بندر حیرتان-مزار شریف را مسدود ساخته اند.

آنان قوماندان امنیه حیرتان را به غصب زمین در این ساحه و لت‌وکوب مردم عام متهم می‌کنند.

محمد صمد یکی از تنظیم کننده‌گان این تظاهرت به رادیو آزادي گفت:

"اشخاص که رنج دیده بودند به علاقۀ خود آمده اند، راه بندر حیرتان-مزار شریف را مسدود ساخته اند. روز گذشته قوماندان امنیه حیرتان حاجی محمد شفیع و رئیس شهرک قاری بای جان بر زمین‌های مردم آمده و هشت تن را لت‌وکوب کردند."

با این حال محمد شفیع فیض قوماندان امنیه حیرتان می‌گوید، این افراد زمین‌های دولتی را غصب نموده و مانع ایجاد یک ترمینل وسایط در بندر حیرتان می‌شدند که بعد از زورگویی بالای پولیس و لت‌وکوب نیروهای امنیتی سه تن آنان بازداشت شدند که بعداً با میانجیگری بزرگان دوباره رها شدند.

باشنده‌گان ولسوالی شورتپه ولایت بلخ
باشنده‌گان ولسوالی شورتپه ولایت بلخ

قوماندان امنیه افزود:

"این گپ‌های سیاسی است، طالبان این افراد را تحریک کردند، چون آن‌ها نتوانستند در این مناطق نفوذ بکنند و حملات انجام بدهند. همین گپ‌ها را بهانه گرفتند، وقتی دعوا دارند که زمین ما را شاروالی یا دولت به زور گرفته است، بفرمایند اسناد ارائه کنند. اگر دولت ملامت باشد دولت باید جوابگو شود، اگر پولیس قانون شکنی کرده پولیس پاسخ بدهد و اگر این‌ها زمین را غصب کردند باید جواب بدهند."

قوماندان امنیه حیرتان این تظاهرات را برنامۀ سیاسی طالبان می‌داند و می‌گوید که این افراد به ترغیب طالبان مسلح دست به تظاهرات زده و در تلاش ایجاد مانع در برابر فعالیت آنان هستند.

قوماندان امنیه حیرتان ادعا می‌کند که پیش از این نیز طالبان تلاش داشتند تا با تحریک ترکمن‌های ساکن در کنارۀ جنوبی رود آمو در حیرتان حملات تروریستی انجام بدهند.

طالبان در این مورد تا هنوز تبصره نکرده اند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG