لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

خواست کمیسیون دفاعی ولسی جرگه از نهادهای دفاعی در مورد نظامیان افغان!


خالد پشتون یک عضو کمیسیون دفاعی ولسی جرگه افغانستان
خالد پشتون یک عضو کمیسیون دفاعی ولسی جرگه افغانستان

کمیسیون دفاعی ولسی جرگه افغانستان تأکید دارد در صورتیکه سربازان و افسران در جنگ کشته یا زخمی می‌شوند، باید زخمیان هرچه زودتر به شفاخانه و جان باخته‌ها به ولایات‌شان منتقل شوند.

این کمیسیون می‌گوید سربازان و افسران که برای حاکمیت ملی و در راه دفاع از خاک کشته و زخمی می‌شوند باید زخمیان آن هرچه زودتر به شفاخانه و جان باخته‌ها به ولایات‌شان منتقل شود. ​

آرشیف/ یکی از سربازان زخمی افغان
آرشیف/ یکی از سربازان زخمی افغان

خالد پشتون یک عضو این کمیسیون روز چهارشنبه «۰۱ حوت ۱۳۹۷» به رادیو آزادی چنین گفت:

"با تأسف که ارگان‌های امنیتی و دفاعی اکثراً از کمبود هلیکوپتر سخن می‌زنند، اما یک اندازه بی‌کفایتی هم است، ما بار‌ها این گونه اعمال را محکوم کردیم و بگونه جدی خواستار توقف آن شدیم، امید داریم که این قضیۀ آخر باشد و دیگر تکرار نشود."

این در حالیست که روز سه شنبه یک جوان به دلیل آن خودکشی کرد که جسد پدرش که یک افسر نظامی بود برای چند روز در قول اردوی ۲۰۹ شاهین باقی ماند و به کندز منتقل نشد.

مسئولین پولیس ولایت کندز می‌گوید، یک افسر اردوی ملی اخیراً در جنگ با مخالفین مسلح در ولایت فاریاب کشته شد و جسد‌اش به قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ منتقل شد، اما به دلیل خرابی هوا به ولایت کندز منتقل نگردید.

انعام‌الدین رحمانی سخنگوی پولیس این ولایت در این باره به رادیو آزادی گفت:

"پدر این بچه در فاریاب صاحب منصب بود که شهید شد، جسد‌اش به قول اردو منتقل شد، تصمیم گرفته شد که به فرقه کندز منتقل شود، اما به دلیل خرابی هوا هلیکوپتر‌ها پرواز نداشتند و پرواز به تأخیر افتاد، نیرو‌های هوایی و اردوی ملی وظیفه دارند و مصمم اند که شهیدان و زخمیان را به نقاط مختلف کشور انتقال دهند."

این بار نخست نیست که افسران و سربازان جان باخته یا زخمی در میدان‌های نبرد به محلات مناسب و یا مراکز در وقت معین انتقال نمی‌شوند، بلکه پیش از این هم در این زمینه شکایت‌های موجود بوده است.

تلاش کردیم در این باره نظر وزارت دفاع را نیز داشته باشیم، اما به تماس‌های ما پاسخ ندادند.

این در حالیست که اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع در اولین سخنرانی‌اش گفته بود که پس از این افسران و سربازان زخمی در میدان جنگ باقی نخواهند ماند و از اولویت‌های او انتقال زخمیان و اجساد به مراکز مربوط یا ولایت‌های شان خواهد بود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG