لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

تبصرۀ روزنامه‌های بین‌المللی در مورد افغانستان


نقشه افغانستان با پیام صلح
نقشه افغانستان با پیام صلح
  • نیویارک تایمز

روزنامۀ امریکایی نیویارک تایمز باز هم به تلاش‌های صلح افغانستان و تصامیم و اظهارات اخیر مقام‌های امریکایی تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه، اعلام دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در مورد خروج زود هنگام از افغانستان و اظهارات زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان که گفته است، در اصول چهارچوب با طالبان به توافق رسیده اند، به‌عنوان یک جهش و حرکت برای پایان یافتن جنگ طولانی افغانستان دانسته شده است.

اما نیویارک تایمز استدلال می‌کند که خروج شتاب‌زدۀ امریکا، آیندۀ افغانستان و دستاوردهای گذشته را که به مشکلات زیاد حاصل شده اند، به چالش می‌کشد.

در ادامه از حقوق بنیادی، آزادی‌های شهروندان و نهاد های دموکراتیک در افغانستان به‌عنوان دستاوردهای بزرگ سال‌های گذشته یادآوری شده است.

روزنامه در ادامه می‌نویسد که ایالات متحده باید درک کند که نبود جنگ یا تمرکز به گفتگوهای فعلی، به تنهایی صلح را در افغانستان برگردانده نمی‌تواند.

نیویارک تایمز همچنان به این پرداخته که گفتگوهای زلمی خلیل‌ز‌اد با طالبان و نشانه‌ها از خروج نیرو های امریکایی از افغانستان، نگرانی‌ها را میان مردم افزایش داده است.

به نوشته روزنامه، بیشتر از همه، زنان، اقلیت‌های نژادی و جامعه مدنی در افغانستان، از چنین وضعیت نگرانی دارند.

نیویارک تایمز تصویری هم از یک موتر با عکسی از یک عضو گروه طالبان را نشر کرده که زنی را لت‌وکوب می‌کند و در گوشۀ از عکس نوشته شده است:

"افغانستان به عقب بر نخواهد گشت."

  • نشریۀ فارن پالیسی​

نشریۀ فارن پالیسی به پالیسی‌های خارجی هند و پاکستان در قبال افغانستان مطلبی را نشر کرده است.

نشریه نوشته که پالیسی‌های هند در افغانستان از نظریات و نگرانی‌های بشری منشاء نمی‌گیرد، بلکه دهلی نو می‌خواهد نفوذ اسلام‌آباد را در افغانستان محدود سازد.

فارن پالیسی نوشته است، این اقدام به‌خاطری است که نتیجۀ نفوذ زیاد پاکستان در افغانستان تنها کاهش حضور هند خواهد بود، با این هم هند از تروریزمی که از پاکستان منشا می‌گیرد متأثر شده می‌تواند.

در ادامه به حملۀ مرگبار در کشمیر هند اشاره شده و در آن آمده است که هند هدف نخست برای کسانی است که منتظر بیرون شدن نیرو های امریکایی از افغانستان و پیروزی طالبان اند.

نشریۀ فارن پالیسی به این هم اشاره می‌کند که انتحار کنندۀ در کشمیر که با حمله بیش از ۴۰ ملیشۀ پولیس هند را کشت، از پیروزی احتمالی طالبان در افغانستان الهام گرفته بود.

XS
SM
MD
LG