لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۴

بارش برف و باران در سال جاری دهقانان را امیدوار ساخته است


آرشیف/ دهقانان جوزجان
آرشیف/ دهقانان جوزجان

وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید، بارش برف و باران در سال جاری دهقانان را در بخش زراعت امیدوار ساخته است.

این وزارت می‌گوید بارش برف و باران‌های اخیر در افغانستان به مردم به ویژه دهقانان ۲۲ ولایت متأثر از خشک‌سالی این کشور امیدواری‌های را در کشت و کار زراعت به وجود آورده است.

سید حبیب‌الله بهزاد مسئول ارتباط و هماهنگی این وزارت روز پنج‌شنبه «۰۲ حوت ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که سال ۱۳۹۷ یکی از بدترین سال‌ها برای دهقانان بود.

او افزود:

"خوشبختانه که بارنده‌گی‌های امسال به دهقانان امیدواری‌های زیادی پیدا کرده است، بسیاری به این باور اند که بارنده‌گی‌های سال جاری خواهد توانست زیان‌های که در یک سال گذشته به دلیل خشک‌سالی به میان آمده بود را جبران کند."

​به‌گفته وی در بامیان، دایکندی، غزنی، پروان، بدخشان و برخی دیگر ولایت‌ها حدود یک متر برف باریده و برای زمین‌های زراعتی مردم آب کافی ایجاد کرده است.

این در حالیست که کابل هم در چند روز اخیر به خصوص از روز گذشته تا صبح امروز شاهد برفباری‌های پیهم و سنگین بود.

بر اساس معلومات برنامه غذایی جهان در افغانستان سال ۲۰۱۸ میلادی ۳ میلیون تن در این کشور از خشک‌سالی متأثر شده اند.

و به‌گفته وزارت زراعت و مالداری افغانستان در این سال ۲۲ ولایت این کشور از خشک‌سالی متأثر بوده، اما در پنج ولایت چون بادغیس، فاریاب، هرات، سمنگان و غزنی مشکلات به حدی بود که مردم حتی از کمبود آب آشامیدنی نگرانی می‌کردند.

در عین حال احمد فایز عزیزی رئیس منابع آب وزارت انرژی و آب می‌گوید به دلیل بارنده‌گی‌های زمستان امسال آب زیادی حاصل شده که مشکلات موجود در زمینه، با آن حل خواهد شد.

او افزود:

"خوشبختانه در ماه فبروری ما ۲۲ میلیارد متر مکعب آب از این برف‌ها محاسبه کرده ایم، این واقعاً یک افزایش بزرگ است در بخش رفع خشک‌سالی و رشد زراعت و همچنان برای احیا و زنده شدن محیط زیست تأثیر مثبت دارد و ما خوشبین استیم."

به نقل از وزارت زراعت و مالداری افغانستان خشک‌سالی سال ۱۳۹۷ بیشترین زیان را به مالداران وارد نمود، اما این وزارت می‌گوید اگر آب که در اثر بارنده‌گی‌های اخیر بدست آمده است درست مدیریت شود، دهقانان و مالداران کشور در سال آینده با این مشکل مواجه نخواهند بود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG