لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

خواست شماری از نماینده‌گان احزاب سیاسی و کارشناسان در پیوند به روند صلح!


نقشه افغانستان با پیام صلح و بیرق این کشور
نقشه افغانستان با پیام صلح و بیرق این کشور

شماری از نماینده‌گان احزاب سیاسی افغانستان و کارشناسان می‌گویند، در روند صلح به نظریات، پیشنهادات و خواست‌های مردم به‌خصوص شرکت زنان توجه لازم گردد.

مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان، انتخابات ریاست جمهوری در آیندۀ نزدیک، برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح در کابل، موضوعات بود که شماری از سیاسیون، نماینده‌گان احزاب سیاسی و کارشناسان در یک نشست تحلیلی پیرامون پروسه صلح در مورد آن بحث کردند.

این نشست به روز پنجشنبه «۰۲ حوت ۱۳۹۷» در کابل از سوی "روند صلح جوانان افغانستان" برگزار شده بود.

باید به نظریات، پیشنهادات و خواست‌های مردم به‌خصوص زنان توجه لازم صورت گیرد.

فرخنده زهرا نادری عضو پیشین ولسی جرگه در این نشست گفت که زنان افغانستان مطابق به قانون اساسی، حقوق مدنی و احکام اسلامی حق دارند که به آنان در تمام تصمیم گیری‌ها در رابطه به حالات کشور سهم داده شود.

او افزود:​

"بحث روی شرکت زنان در پروسه صلح به نظر من، جنبه سلیقه‌ای و فردی دارد، پروسه صلح چرا از سوی یک جناح خاص به پیش برده می‌شود، اگر بحث ملی است و ما در قربانی‌ها شریک استیم در بحث‌ها هم باید حضور داشته باشیم در گفتگوهای بین‌الافغانی لازم است که قشرهای مختلف سیاسی حضور داشته باشند و در مورد صحبت کنند."

این در حالیست که فعالان حقوق زن در افغانستان در خصوص پروسه جاری صلح، پیشرفت‌ها و تغییرات در این پروسه و مصونیت حقوق زنان نگران اند.

برعلاوه نگرانی فعالان زن در خصوص حقوق زنان، حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح افغانستان نیز روز گذشته به رادیو آزادی گفته بود، برای این‌که در گفتگوها میان امریکا و طالبان برای زنان افغان در خصوص مصون بودن حقوق‌شان اطمینان داده شده باشد مهم است که آن‌ها در این پروسه سهم داشته باشند.

انتظار می‌رود نشست بعدی گفتگوها میان زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و نماینده‌گان طالبان در مورد صلح این کشور به روز دوشنبه آینده یعنی تاریخ ۲۵ فبروری در قطر انجام شود.

مقامات افغان می‌گویند، ناممکن است که نظریات، پیشنهادات و خواست مردم به خصوص زنان در پروسه جاری صلح از نظر انداخته شود.

​فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

"پروسه صلح یک پروسه ملی است، نظریات تمام اقشار جامعه به خصوص زنان، فعالان مدنی، رسانه‌ها و سیاسیون در آن بسیار مهم است، مردم افغانستان باید مطمئن باشند که نظریات و پیشنهادات‌شان از نظر انداخته نمی‌شود، نظریات و پیشنهادات مردم کمک می‌کند که ما به یک صلح دایمی در افغانستان برسیم."

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور از آغاز پروسه صلح به این طرف در سخنرانی‌هایش همواره گفته است که وی در افغانستان صلح عزت‌مند، دایمی و صلحی را می‌خواهد که دستآورد های ۱۸ ساله به‌شمول حقوق زنان و حقوق همه افغان‌ها در آن مصون باشد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG