لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

کابل از آمادگی چین برای ایجاد گروه تماس بخاطر ختم جنگ افغانستان استقبال کرد


صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان از آمادگی چین برای ایجاد گروه تماس سازمان همکاری‌های شانگهای بخاطر پایان جنگ در این کشور استقبال می‌کند.

صبغت احمدی سخنگوی این وزارت می‌گوید که بدون شک تلاش‌های پیکینگ در این راستا مفید خواهد بود اما وی تأکید دارد که به رهبری حکومت افغانستان در موضوع صلح باید توجه شود.

آقای احمدی روز شنبه با اشاره به روابط پیکینگ و اسلام آباد به رادیو آزادی گفت که نقش چین به حیث یکی از کشورهای بزرگ منطقه در رابطه به صلح افغانستان مهم است.

وی گفت:

"چین به حیث یکی از بزرگترین سرمایه گذارها در جمهوری اسلامی پاکستان می‌تواند نقش خود را در زمینه آوردن صلح در افغانستان ایفا کند. بدون شک تمام کشورهای منطقه می‌توانند نقش ایفا کنند به شرط این‌که مالکیت و رهبری دولت جمهوری افغانستان را بگونه کامل رعایت بکنند."

وانگ یی وزیر خارجه چین به تازگی در دیدار با وزیر خارجه قرغزستان در پکینگ گفته که برای خاتمه جنگ در افغانستان گروه تماس سازمان همکاری‌های شانگهای را خواهند ساخت.

وانگ یی وزیر خارجه چین
وانگ یی وزیر خارجه چین

وزیر خارجه چین اظهار داشته که با ایجاد گروه کاری سازمان همکاری‌های شانگهای تلاش می‌کنند تا یک راه حل سیاسی مناسب برای قضیه افغانستان دریابند.

چین، روسیه، تاجکستان، قزاقستان، قرغزستان، ازبکستان، هند و پاکستان از اعضای اصلی سازمان همکاری‌های شانگهای می‌باشند.

چین در حالی از این آمادگی سخن گفته که قرار است به روز دوشنبه مرحله پنجم گفتگوهای صلح میان مقامات امریکایی و هیئت طالبان در قطر آغاز شود.

در این حال احمد جاوید رووف رئیس کمیسیون امور بین‌المللی مشرانو جرگه با اشاره به تلاش‌های امریکا در راستای صلح می‌گوید که کارکرد گروه تماس سازمان همکاری‌های شانگهای در زمینه پایان جنگ در افغانستان مؤثر خواهد بود.

وی گفت:

"چون امریکا در روند صلح افغانستان به علاقمندی کار می‌کند و روسیه نیز در این بخش علاقه مند است پس تلاش تازه چین نیز می‌تواند جنگ در این کشور را خاتمه دهد. چون اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای کشورهای منطقه ما هستند و پاکستان نیز در آن اشتراک دارد اگر بخواهد می‌تواند نقش خوبی را بازی کند."

آقای رووف با اشاره به این‌که چین از کشورهای تأثیرگذار در بازی‌های سیاسی منطقه بوده و بر پاکستان نیز نفوذ دارد می‌گوید که از ظرفیت پیکینگ و نقش سازمان همکاری‌های شانگهای در ختم جنگ و تأمین صلح در افغانستان باید بگونه درست و با یک دیپلوماسی فعال استفاده شود.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG