لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۸

شورای حفاظت از غیر نظامیان فعالیت اش را در بلخ آغاز کرد


آرشیف، یک افغان که در اثر یک حمله انتحاری در کابل زخمی شده تحت تداوی قرار دارد
آرشیف، یک افغان که در اثر یک حمله انتحاری در کابل زخمی شده تحت تداوی قرار دارد

شورای حفاظت از افراد ملکی و غیر نظامیان حاضر در جنگ، در بلخ اعلام موجودیت کرد.

این شورا به حمایه دفتر بین‌المللی سویک (Civilian in Conflict)در مزارشریف ایجاد شده و فعالیت اش برای دادخواهی برای غیر نظامیان متضرر از جنگ را آغاز کرد.

نسیمه شفق همآهنگ کننده دفتر سویک برای این شورا گفت:

"فعالیت ما در رابطه به دادخواهی برای افراد ملکی، توانمند سازی شوراهای ما برای حمایت از افراد ملکی و در کل کاهش سطح تلفات ملکی در جنگ می‌باشد."

شورای حفاظت از افراد ملکی و غیر نظامیان حاضر در جنگ‌ها که متشکل از اعضای نهاد های مدنی، بزرگان قومی و نمایندگان از رسانه‌ها می‌باشد، به منظور دادخواهی برای قربانیان جنگ و حافظت آنان فعالیت های مشترک خواهند داشت.

نسیمه شفق می‌گوید که این شورا بیش از بیست عضو دارد و برای کاهش سطح تلفات افراد ملکی در جنگ میان مخالفین مسلح دولت و نیروهای امنیتی، اجلاس های هفته وار و ماهانه را با مقامات امنیتی، سران حکومت محلی و اعضای شورای ولایتی برگزار خواهد کرد.

آرشیف، طفلی که در اثر انفجار بمب در جلال آباد زخمی شده‎است
آرشیف، طفلی که در اثر انفجار بمب در جلال آباد زخمی شده‎است

شکور نجفی زاده یک عضو این شورا می‌گوید، آنان تلاش خواهند کرد تا با انجام دادخواهی توجه حکومت و نهاد های مدافع از حقوق بشر را به رسیدگی بر نیازمندی های افراد ملکی و غیر نظامیان متضرر از جنگ بیشتر سازند.

وی در این باره گفت:

"هدف اینست که چطور بتوانیم، تلفات افراد ملکی را کاهش دهیم. ما این کار را با گفتگو با مقامات دولتی و نظامی، دادخواهی از طریق رسانه ها، گفتگو و مذاکره با بزرگان قومی و رساندن پیام به انجام می‌‍‌‌‌‌دهیم تا به آنان رسیدگی شده و از اضرار جنگ محافظ شوند."

شورای حفاظت از افراد ملکی پیش از این در ولایات کابل، هرات، ننگرهار و کندهار نیز فعالیت داشت که تمرکز اساسی آن روی چگونگی کاهش تلفات افراد ملکی در درگیری‌های مسلحانه و رسیدگی به موقع برای نیازمندی های آنان می‌باشد.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG