لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۰

تبصره روزنامه‌های بین المللی در مورد پروسه صلح افغانستان


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان "راست"، زلمی خلیل‌زاد نماینده‌امریکا "وسط" و شیر محمد عباس ستانکزی نماینده طالبان "چپ"
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان "راست"، زلمی خلیل‌زاد نماینده‌امریکا "وسط" و شیر محمد عباس ستانکزی نماینده طالبان "چپ"
  • روزنامه دیلی صباح

روزنامه دیلی صباح چاپ ترکیه در شماره اخیرش مطلبی را در مورد دیدار زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان و ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان نشر کرده است.

در آغاز این مطلب می خوانیم که خلیل‌زاد در باره پایان جنگ هفده ساله افغانستان با کابلوف در ترکیه بحث کرد.

سفارت روسیه در ترکیه می گوید که که ازین گفتگو ها به روز جمعه میزبانی کرده است.

روزنامه دیلی صباح می نویسد که درین دیدار الکسی یرهوف سفیر روسیه در ترکیه و برخی دیگر از مقام های روسی و امریکایی نیز حضور داشتند.

زلمی خلیل‌زاد تلاش ها را برای دستیابی به یک توافق صلح تشدید بخشیده و چندین بار با طالبان گفتگو کرده است.

انتظار می رود که دَور تازه از گفتگو ها میان خلیل‌زاد و نماینده های طالبان به روز دوشنبه هفته جاری در قطر برگزار شود.

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در تویترش نوشته است که با ضمیر کابلوف در مورد معافیت مذاکره کننده های طالبان از تحریم بر سفر شان که از سوی سازمان ملل متحد وضع شده نیز بحث کرده است تا آنها در گفتگو های صلح اشتراک کنند.

به نوشته این روزنامه ترکی، بحث های هیئت امریکایی و نماینده‌گان طالبان تا حال روی این موضوع متمرکز بوده که اجازه داده نشود تا تروریستان یک بار دیگر از قلمرو افغانستان بالای امریکا کدام حمله را تنظیم کنند.

در مطلب این روزنامه همچنان می خوانیم که روسیه با میزبانی از گفتگوها در مورد افغانستان تلاش کرده که یک بازیگر با نفوذ درین موضوع باشد.

شماری از سیاسیون افغانستان و نماینده های طالبان در آغاز ماه جاری میلادی در نشست مسکو اشتراک کردند.

  • روزنامه ستارز اند سترایپس
  • روزنامه امریکایی ستارز اند سترایپس مطلبی را در مورد کمپاین تخریب کشت‌زار های کوکنار و فابریکه های تولید مواد مخدر در افغانستان نشر کرده است.

در آغاز این مطلب آمده است که اردوی امریکا عملیات جنجال برانگیر هوایی بر لابراتوار های مواد مخدر طالبان را در افغانستان خاتمه داده است.

بمباران لابراتوار مواد مخدر در هلمند توسط نظامیان امریکایی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:14 0:00

به نوشته روزنامه این عملیات در حالی پایان داده می شود که ظاهراً منابع عایداتی این گروه از درک تجارت غیرقانونی مواد مخدر صدمه ندیده است.

ستارز اند سترایپس نوشته است که به اساس گزارش تازه سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان یا (سیگار) این عملیات نظامی در جریان ربع آخر سال ۲۰۱۸ میلادی رسماً پایان یافت.

این عمیات موسوم به "طوفان آهنین" در ماه نومبر سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شده بود تا طالبان را از لحاظ مالی ضربه زند.

به نوشته روزنامه، این بخشی از استراتژی اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ در مورد افغانستان بود تا شورشیان مسلح برای مذاکره حاضر شوند.

در مطلب می خوانیم که به اساس یک گزارش ماه گذشته سیگار، حمله های هوایی بر تاسیسات تولید مواد مخدر سبب شد که از رسیدن بیش از ۴۲ میلیون دالر عواید به طالبان جلوگیری شود.

اردوی امریکا در سال ۲۰۱۷ گفته بود که این تاسیسات به طالبان کمک می کند تا در یک سال دوصد میلیون دالر به دست آورند.

در مطلب این روزنامه به نقل از گزارش سیگار گفته شده است که در جریان عملیات نظامی "طوفان آهنین" اضافه از دوصد حمله اجرأ شده و ازین میان دو حمله در ربع آخر سال ۲۰۱۸ میلادی در ولایت هلمند صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG