لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

وزارت معارف قرارداد چاپ ۱۰۷ عنوان کتُب تعلیمات اسلامی را به امضأ رسانید


د افغانستان د پوهنې سرپرست وزیر میرویس بلخي
د افغانستان د پوهنې سرپرست وزیر میرویس بلخي

وزارت معارف قرارداد چاپ یک اعشاریه ۹ میلیون جلد کتُب تعلیمات اسلامی را با یک مطبعه خصوصی داخلی بنام سرور سادات در کابل به امضا رسانید.

وزارت معارف افغانستان از جمله ۱۲ میلیون جلد کتاب که نیاز است در بخش تعلیمات دینی فراهم شود قرارداد ۱ اعشاریه ۹ میلیون جلد که شامل ۱۰۷ عنوان کتاب می‌شود را با یک مطبعه خصوصی داخلی در کابل امضا کرد.

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان به روز یکشنبه در مراسم امضای این قرارداد گفت که این کتاب ها در مدت چهارماه چاپ شده و این وزارت از روند چاپ و کیفیت آن نیز نظارت میکند.

او افزود:

"بر اولین بار این کتاب ها در داخل افغانستان و نویسنده‌گان ما در وزارت معارف افغانستان نوشته شده است صفحه آرایی، دیزاین و همه مسایل آرایشی کتاب ها هم توسط خود ما تکمیل شده و خوشبختانه انشاالله توسط چاپ خانه داخلی در افغانستان چاپ میشود که مطلق افغانی است."

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان
میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان

سرپرست وزارت معارف گفت که بحث‌های مقدماتی در خصوص چاپ ۱۰ میلیون جلد کتاب که ضرورت تعلیمات دینی است با کشورهای اسلامی صورت گرفته است که قرارداد کتب باقی مانده با آنها امضأ خواهد شد.

به اساس معلومات وزارت معارف افغانستان در حال ۱۲۰۰ مدرسه دینی ثبت شده در افغانستان وجود داشته که در آن به تعداد چهارصد هزار شاگرد مصروف آموزش می‌باشند.

وزارت معارف افغانستان میگوید که تلاش ها برای ثبت راجستر مدارس دیگر که تا کنون ثبت نشده اند ادامه دارد تا آنها نیز به گونه رسمی ثبت و راجستر وزارت معارف افغانستان شوند.

این در حالیست که همواره انتقادها وجود دارند که در برخی مناطق در مدارس دینی برای شاگردان در بخش تروریزم و افراط گرایی آموزش داده میشود.

هرچند در نشست وزارت معارف سوالات در این خصوص از سرپرست وزارت معارف مطرح گردید اما وی اشاره به این مثال نکرد اما گفت که مدارس ثبت شده در کشور تحت نظارت این وزارت قرار دارد.

این بار نخست نیست که وزارت معارف قرارداد چاپ کتاب با مطبعه داخلی را به امضا میرساند بلکه قبل از این نیز قرارداد چاپ ۱۲ اعشاریه ۲ میلیون جلد کتاب را با یکی از مطابع داخلی دیگر بنام بهیر امضا کرده بود.

کمیسیون معارف، تحصیلات عالی و امور دینی و فرهنگی ولسی جرگه چاپ کتب در داخل کشور را یک اقدام مفید میداند اما تاکید میکنند که باید از کیفیت و چاپ آن نظارت جدی و دقیق صورت گیرد.

قادر قلاتوال یک عضو این کمیسیون در مورد به رادیو آزادی گفت:

قادر قلاتوال
قادر قلاتوال

"چاپ کتب در داخل افغانستان از لحاظ اقتصادی به نفع مردم افغانستان است وقتی که در کشور دیگر چاپ میشد در انتقال شان هم پول گزاف به مصرف میرسید این مطبعه کتاب های را که چاپ میکند باید کتاب های باشد که کیفیت درجه اول داشته باشد."

وی گفت که در کنار وزارت معارف آنان نیز از روند چاپ این کتاب ها نظارت کرده و تلاش میکنند تا کتاب ها با کیفیت خوب و در زمان تعیین شده چاپ و بعداً به شاگردان در مکاتب توزیع گردد.

این در حالیست که وزارت معارف افغانستان میگوید در نظر دارد تا در سال جاری ۴۹ اعشاریه ۲ میلیون جلد کتاب را چاپ کرده و با این کار تلاش دارد و تا حدی مشکل کمبود کتاب در مکاتب و مدارس دینی را حل نماید.

با آن‌که به‌ خاطر چاپ کتاب مکاتب یک چاپخانه دولتی به نام نبراسکا از سوی دولت مشخص شده‌است، اما وزارت معارف میگوید به‌خاطر کیفیت بهتر و چاپ به وقت این مسئولیت را به سکتور خصوصی می‌سپارد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG