لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۴

اعتراض مرکز هماهنگی جامعه مدنی در خصوص معرفی کاندیدان برای تعیین کمیشنران!


لوگوی کمیسیون انتخابات "راست" و لوگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به طرف "چپ"
لوگوی کمیسیون انتخابات "راست" و لوگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به طرف "چپ"

مرکز هماهنگی جامعه مدنی افغانستان در خصوص معرفی کاندیدان از سوی چند نهاد مدنی به حکومت برای تعیین کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی اعتراض کرد.

مرکز هماهنگی جامعه مدنی افغانستان بر گزینش و معرفی ۱۵ تن از سوی چند نهاد مدنی محدود برای کرسی‌های کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی به حکومت انتقاد کرده گزینش این افراد را سلیقه‌ای و شخصی می‌دانند.

مسئولان و اعضای این مرکز به روز چهارشنبه «۰۸ حوت ۱۳۹۷» در یک نشست خبری در کابل انتقاد کردند که افراد معرفی شده مسلکی نبوده، به‌گفته آنان این کار از سوی چند نهاد بنام انتخاباتی انحصار شده و به دیگر نهادهای جامعه مدنی مربوط به انتخابات سهم داده نشده است.

وحیدالله ترون رئیس این مرکز در مورد گفت:

"چهار نهاد نمی‌تواند که نماینده‌گی از تمام اقشار افغانستان بکند، نمی‌توانند که کمیته گزینش را بین خود ایجاد کرده و همین نهادها کاندید بدهند، اگر این‌ها چهار نهاد ملی خود را فکر می‌کردند یک کمیته گزینش به شکل انتخاباتی به وجود می‌آمد و آن‌ها می‌توانستند که ۱۵ نفر را از تمام اقشار افغانستان کسانیکه واجد شرایط بودند آن‌ها را معرفی می‌کردند."

اعضای این مرکز اعلامیۀ را نیز در این خصوص منتشر کرده و از حکومت خواستند تا برآورده شدن خواست‌های شان پروسۀ انتخاب افراد برای کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی را به تعویق بیندازد.

رئیس این مرکز می‌گوید که در مرکز هماهنگی ۳۷۰ نهاد جامعه مدنی ثبت بوده که از جمله ده‌ها نهاد آن در امور مربوط به انتخابات کار می‌کنند و به‌گفته وی باید گزینش افراد باید در مشوره با تمام این نهادها صورت می‌گرفت.

بر اساس قانون جدید انتخابات، احزاب سیاسی و جامعه مدنی مربوط به انتخابات باید فهرست ۹۰ تن را در اختیار ریاست جمهوری قرار می‌دادند تا رئیس جمهور از میان این‌ها ۱۳ تن را به‌حیث کمیشنران و دو تن دیگر را به‌حیث رؤسای دارالانشاهای کمیسیون‌های انتخاباتی تعیین می‌کردند.

اخیراً نهادهای جامعه مدنی مربوط به انتخابات با ایجاد یک کمیته گزینش ۱۵ تن را جهت انتخاب برای کرسی‌های کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی به ریاست جمهوری معرفی کردند.

خلیل رؤفی یکی از اعضای کمیته گزینش مربوط به جامعه مدنی افغانستان در عکس‌العمل به انتقاد مرکز هماهنگی جامعه مدنی می‌گوید که این مرکز تا حال کاری در بخش انتخابات انجام نداده، اما تأکید می‌کند که آن‌ها نیز انحصاری عمل نکرده اند.

او افزود:

"ما فراخوان عمومی دادیم که تمام شهروندان درخواستی بفرستند، اگر ما انحصاری عمل می‌کردیم اصلاً فراخوان نمی‌دادیم و کمیتۀ گزینش را ایجاد نمی‌کردیم و نهادهای مربوط به انتخابات را دعوت نمی‌کردیم، ما به‌خاطر این که پروسه انحصاری نشود کاری کردیم که شاید از جمله ۵ نفر از جامعه مدنی باشد، بقیه کارمندان کمیسیون‌های انتخابات، استادان پوهنتون‌ها و افراد مستقل را معرفی کردیم، این خو بحث انحصار نشد."

خلیل رؤفی یکی از اعضای کمیته گزینش مربوط به جامعه مدنی افغانستان
خلیل رؤفی یکی از اعضای کمیته گزینش مربوط به جامعه مدنی افغانستان

وی همچنان تأکید کرد که این نهادهای مطرح به‌شمول تیفا، فیفا همه به‌خاطر مشکلات در انتخابات گذشته ولسی جرگه، تأمین شفافیت، تعدیل قانون انتخابات با حکومت کار کرده و صدا بلند کرده اند.

این در حالیست که حکومت افغانستان قرار بود تا روند گزینش افراد را به‌حیث کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی امروز چهارشنبه راه اندازی کند، اما این پروسه به نسبت دلایل مختلف به‌خصوص حضور نداشتن برخی از کاندیدان ریاست جمهوری در کشور تا روز جمعه به تعویق افتاد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG