لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

شاگردان مکاتب در بلخ از نبود کتب درسی شکایت دارند


یکی از مکاتب در بلخ
یکی از مکاتب در بلخ

شاگردان مکاتب ابتدائیه الی لیسه در شهر مزار شریف و حومه آن از کمبود و نبود کتب درسی شکایت دارند و ریاست معارف این ولایت را به بی‌توجهی برای سرنوشت تعلیمی آنان متهم می‌کنند.

شاگردان در شماری از مکاتب مزار شریف می‌گویند، یا کتاب درسی ندارند و یا هم کتاب‌های درسی که برای‌شان توزیع شده است، از سال‌های قبل بوده و به دلیل فرسوده‌گی اوراق قابل استفاده نیستند.

دو تن از این شاگردان به رادیو آزادی چنین گفتند:

"اسم من فردوس است، در صنف پنجم مکتب وزیر محمد اکبر خان در شهر مزار شریف درس می‌خوانم، فقط سه کتاب را توانستم از بازار خریداری کنم و از معارف بلخ می‌خواهم کتاب‌های باقی مانده را برایم فراهم سازد."

"من رامش هستم، در مکتب غلام رسول سنایی در مزار شریف درس می‌خوانم، کتب برای ما هیچ توزیع نشده است و در بازار هم کتاب‌های فرسوده و کهنه به فروش می‌رسند که به قیمت بسیار بالا و ما توان خرید ۱۰ الی ۱۴ کتاب را نداریم."

یکی از مکاتب در بلخ
یکی از مکاتب در بلخ

از سوی هم ریاست معارف ولایت بلخ می‌گوید که بیش از ۶ صد هزار شاگرد در بیشتر از ۶۰۰ مکتب ابتدائیه، متوسطه و لیسه مصروف تعلیمات ابتدایی و ثانوی خود هستند که در کنار نداشتن اساتید مسلکی با کمبود کتب درسی نیز مواجه هستند.

محمد علی امیری رئیس معارف بلخ به رادیو آزادی گفت که آنان این مشکل را با وزارت معارف افغانستان نیز در میان گذاشته اند که به قول وی این وزارت گفته است در ماه‌های پیشرو برای این مشکل رسیده‌گی خواهد شد.

آقای امیری می‌گوید آنان برای سال تعلیمی ۱۳۹۸ بیش از ۵۶ هزار تن شاگردان جدید الشمول خواهند داشت که نیازمندی اساسی‌شان کتب درسی می‌باشد.

وی در این‌باره گفت:

"مشکل نبود کتب درسی از سال‌های گذشته پا برجا است، وزارت معارف از ما تقاضا کرده بود که میزان نیازمندی خود را مشخص بسازیم، کتب در مطبعه‌های داخل برای چاپ فرستاده شده و وزارت تا دو یا هم سه ماه آیند این مشکل را حل خواهد ساخت و ما در سال ۱۳۹۸ تعلیمی بیش از ۵۶۰۰۰ شاگرد جدید الشمول خواهیم داشت."

بلخ از جمله ولایات شمالی کشور است که در کنار نداشتن ساختمان برای بیش از ۳۰۰ مکتب، شاگردان با مشکلات چون نداشتن کتب درسی، نبود معلمین مسلکی و عدم ارائه خدمات تعلیمی به زبان مادری، از سال‌ها به این‌سو دست و پنجه نرم می‌کنند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG